działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 lutego 2017 roku o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (tekst jednolity, Dz. U. z 2023 r. poz. 1308 ze zm.), ustawy z dnia 10 lutego 2017 roku Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 624), ustawy z dnia 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (tekst jednolity, Dz. U. z 2024 r., poz. 589 ze zm.; dalej — UoGNRSP), ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (tekst jednolity, Dz. U. z 2024 r., poz. 423; dalej - UoKUR) oraz ustawy z dnia 14 kwietnia 2016 roku o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (tekst jednolity, Dz. U. z 2022 r. poz. 507 ze zm.), podaje do publicznej wiadomości, że ogłasza:
Wykaz informujący o zamiarze sprzedaży został podany do publicznej wiadomości w terminie od 14.12.2023 r. do 29.12.2023 r. w sposób zwyczajowo przyjęty w siedzibie Urzędu Gminy Wińsko, w Dolnośląskiej Izbie Rolniczej we Wrocławiu, w Oddziale Terenowym KOWR we Wrocławiu, w sołectwie wsi Moczydlnica Klasztorna, na stronie internetowej https://www.qov.pl/web/kowr oraz na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej KOWR (BIP). Dodatkowo informacja o zamiarze sprzedaży nieruchomości została opublikowana w dzienniku „Gazeta Wrocławska” (obszar Dolnego Śląska) w dniu 14.12.2023 r.
Przedmiotem sprzedaży jest:
Nieruchomość gruntowa w części zabudowana o przeznaczeniu mieszanym, położona w obrębie Moczydlnica Klasztorna, gmina Wińsko, powiat wołowski, województwo dolnośląskie, w granicach działek nr 22/2, 22/3, 22/4, 22/5, 23, 24/2, 24/4, 24/5, 24/6, 26/3, 64, o powierzchni łącznej 28,1761 ha.
Łaczna powierzchnia nieruchomości wynosi: 28,1761 ha (użytki rolne - 8,9309 ha), w tym użytki:
Grunty orne — 4,4131 ha, oznaczone symbolem R, w klasach: RIIIb — 0,6064 ha, RIVa - 0,5451 ha, RIVb 2,0293 ha, Rb' 1,2323 ha;
Powyższe informacje podawane są na podstawie danych z ewidencji gruntów.
Dla nieruchomości prowadzone są przez IV Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w Wołowie księgi wieczyste:
Przedmiotowa nieruchomość, w której skład wchodzi zespół pałacowo-folwarczny wraz z parkiem oraz gruntem rolnym, zlokalizowana jest w środkowo-zachodniej części wsi. Od wschodu i południa teren założenia graniczy z zabudowaniami wsi, od północy i południa przylega do gruntów rolnych i leśnych. Bezpośrednie sąsiedztwo zespołu folwarczno-pałacowego stanowi luźna zabudowa mieszkaniowa, mieszkaniowo-zagrodowa, cieki wodne, kompleks leśny i grunty użytkowane rolniczo. Główny wjazd na teren nieruchomości prowadzi od południa z drogi lokalnej relacji Wołów-Krzelów. Dostęp do działek gruntu wchodzących w skład nieruchomości zapewniony jest przez działki sprzedawane lub za pośrednictwem wewnętrznych niepublicznych dróg gminnych prowadzących do publicznej drogi wojewódzkiej nr 334 (dz. nr 27).
Pałac (obecnie w stanie ruiny) wraz z folwarkiem położone są w południowo-wschodniej części nieruchomości (dz. nr 26/3). Od zachodu i północy do zabudowań folwarczno-pałacowych przylega płaski teren dawnego ogrodu ozdobnego z zachowanym układem wodnym rowów i stawów oraz z pojedynczymi zabudowaniami mieszkalnogospodarczymi (dz. nr 26/3). Okrągły południowy staw (dz. nr 26/3), znajdujący się w środkowej części dawnego ogrodu posiada małą wysepkę. Północny staw (dz. nr 24/6) ma bardziej naturalny kształt z brzegami zabagnionymi i zarośniętymi roślinnością hydrolubną. Na północ od zabytkowego zespołu rozciąga się park naturalistyczny poprzecinany siecią dróg leśnych i cieków wodnych, w tej części nieruchomości na dz. nr 22/5 znajdują się oficyna mieszkalna z niecką fontanny, budynek gospodarczy i kaplica rodu von Gerlach. Na północnych obrzeżach kompleksu parkowego znajduje się dawne wyrobisko piasku oznaczone w rejestrze gruntów jako użytki kopalne (dz. nr 22/2). Niewielkie zagłębienie terenu, które być może również stanowiło miejsce wydobycia piasku, zlokalizowane jest na granicy działek nr 22/3 i nr 22/5. Grunt możliwy do użytkowania rolniczego zlokalizowany jest na części dz. nr 24/2.
Na nieruchomości znajduje sie drzewostan. W ww. parku znajdują się cenne drzewa z gatunków rodzimych, głównie liściastych z pojedynczo występującymi iglakami. Na terenie parku występują pomniki przyrody - drzewa gatunku dąb i buk. Ponadto z okazałych drzew o cechach pomnikowych wyróżniają się dęby, buki i pojedyncze lipy. Na obniżeniach terenowych występują jesiony i olsze.
Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 07.07.2023 r. nieruchomość posiada uzbrojenie w energię elektryczną i sieć wodociągową.
2 z
W skład nieruchomości wchodzą następujące budynki, budowle i inne składniki majątkowe: ruina pałacu nr inw. 109/000051 - powierzchnia zabudowy: 600 rn 2 ; budynek gospodarczy z dobudówką nr inw. 108/002108 (wg dokumentacji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków: powozownia) - powierzchnia zabudowy: 169 m 2 ; brama wjazdowa I (między bud. gosp. a oficyną nr 39) brak nr inw.; budynek mieszkalny nr 39 nr inw. 014/165 - powierzchnia zabudowy: 216 rn 2 ; brama wjazdowa II z rampą i ubikacją brak nr inw.; tuczarnia I (2 budynki z łącznikiem i przybudówką) nr inw. 052/182 (wg dokumentacji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków: stajnia-obora i chlewnia) - powierzchnia zabudowy: 1000 rn 2 ; w łączniku znajduje się metalowy zbiornik nieczynny; szopa na maszyny nr inw. 021/180 - powierzchnia zabudowy: 141 m m, tuczarnia II z ruiną sąsiedniego budynku nr inw. 060/182 (wg dokumentacji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków: chlewnia)- powierzchnia zabudowy: 263 rn 2 ;
*Powierzchnie zabudowy i użytkowe podano na podstawie danych z operatu szacunkowego z dnia 07.07.2023 r.
** Na nieruchomości mogą znajdować się pozostałości i fundamenty po rozebranych budynkach gospodarczych, fragmenty ogrodzeń I instalacji, w tym hydranty i bezodpływowe zbiorniki szambo. W północnej części działki nr 26/3, w pobliżu stawu (dz. nr 24/6) znajdował się punkt czerpania wody - obecnie niewidoczny w terenie. Budynki są częściowo ogrodzone fragmentarycznym ogrodzeniem: siatka na słupkach betonowych. W budynkach znajdują się pozostawione śmieci, opony i stare meble.
Dla nieruchomości brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Wińsko, zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Wińsko nr 1.111/387/2022 z dnia 22.06.2022 r. kierunki rozwoju dla ww. działek oznaczono
obszary funkcjonalne zieleni kulturowe; to wyodrębnione obszary zieleni powstałe lub ukształtowane w wyniku działalności ludzkiej, służące celom innym niż gospodarcze, jak tereny ogólnodostępnej zieleni publicznej o charakterze rekreacyjnym lub kompozycyjnym, miejsca pozostałości historycznych obiektów ich ekspozycji, miejsca pochówku; dopuszczalne kategorie przeznaczenia terenu dominujące: parki, ogrody, skwery, miejsca ekspozycji, boiska sportowe, cmentarze, ciekł lub zbiorniki wodne, ogrody działkowe; uzupełniające kategorie przeznaczenia terenu dla parków, skwerów, miejsc ekspozycji, boisk, zbiorników wodnych oraz ogrodów działkowych: usługi związane z dominującą kategorią przeznaczenia ternu np. z zakresu ochrony zdrowia i rehabilitacji, sportu i rekreacji, kultury, turystyki lub gastronomii; M — obszary funkcjonalne mieszkaniowe; to obszary zabudowane i przeznaczone na zabudowę lub zagospodarowanie o mieszanych funkcjach wynikających ze struktur osadniczych i obszarów zainwestowania wiejskiego (tereny zabudowy wiejskiej), w ramach których najczęściej występują: zabudowa mieszkaniowa o różnych formach i różnej intensywności, usługi, obiekty produkcyjne lub związane z działalnością rolniczą; dopuszczalne kategorie przeznaczenia terenu dominujące: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, wielorodzinna, mieszkaniowo-usługowa, zabudowa zagrodowa; uzupełniające kategorie przeznaczenia terenu: mieszkalnictwo zbiorowe, usługi komercyjne I publiczne z wyjątkiem handlu o powierzchni sprzedaży przekraczającej 2000 rn 2, działalność gospodarcza, usługi agroturystyki, parkingi, zieleń publiczna, zbiorniki wodne, sady, ogrody, w tym ogrody działkowe, obiekty i urządzenia związane z produkcją rolną, przetwórstwem i obsługą rolnictwa oraz obiekty i urządzenia związane z gospodarką leśną.
R — obszary funkcjonalne rolnicze; to obszary upraw rolnych służące celom gospodarczym z ograniczoną możliwością zainwestowania; dopuszczalne kategorie przeznaczenia terenu dominujące: uprawy rolne, ogrodnicze, sadownicze, użytki zielone, stawy hodowlane, zieleń dolin rzecznych wraz z ciekami i zbiornikami wodnymi, ogrody działkowe, instalacje lub urządzenia słužące produkcji energii z odnawialnych źródeł energii; uzupełniające kategorie przeznaczenia terenu: lasy i zadrzewienia, w tym zalesienia lub dolesienia, boiska sportowe, cmentarze, obiekty lub urządzenia komunikacji ( w tym ścieżki rowerowe), sieci lub urządzenia infrastruktury technicznej - wszystkie powyższe z wyłączeniem obszaru cennych siedlisk przyrodniczych i korytarzy ekologicznych;
WS - tereny wód śródlądowych;
U — obszary funkcjonalne uSłúgowe; to obszary o przewadze występowania oblektów lub terenów usługowych, w tym służących wykonaniu zadań własnych gminy, z dopuszczeniem udziału funkcji mieszkaniowej, obejmujące istniejące obiekty lub zespoły zabudowy albo przeznaczone do lokalizacji intensywnej zabudowy z dopuszczalnością pozostawienia niewielkiej powierzchni biologicznie czynnej, w tym z zakresu handlu, gastronomii, rzemiosła, kultury i kultury fizycznej, oświaty i wychowania, edukacji publicznej, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, administracji, łączności, działalności finansowej, sportu i rekreacji, obsługi turystyki, a także obiekty sakralne; dopuszczalne kategorie przeznaczenia terenu dominujące: usługi komercyjne lub publiczne, usługi sportu, turystyki, zabudowa mieszkaniowo-usługowa; parkingi; uzupełniające kategorie przeznaczenia terenu: zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna I wielorodzinna, urządzenia komunalne, obiekty i urządzenia służące realizacji celów publicznych, zieleń parkowa lub inna zieleń urządzona, zbiorniki wodne, boiska sportowe, działalność gospodarcza z zakresu produkcji, budownictwa, magazynowania, logistyki, obsługi transportu i obsługi rolnictwa.
A ponadto kompleks działek znajduje się w strefie „A” ochrony konserwatorskiej (za wyjątkiem działek nr 24/2 i 24/5).
W procesie inwestycyjnym i obrocie nieruchomościami należy bezwzględnie korzystać z pełnego tekstu dokumentów planistycznych (tj. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego / studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego / planu ogólnego gminy), dostępnych w Urzędzie Gminy Wińsko oraz na stronie internetowej: https://sip.gison.pl/winsko oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy https://bip.winsko.pl/cms/8479/planowanie przestrzenne.
Zgodnie z pismem Urzędu Gminy Wińsko z dnia 20.10.2023 r., Rada Gminy Wińsko podjęła uchwałę nr XLIX/369/2022 z dnia 30.03.2022 r. w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji. Rada Gminy nie ustanowiła na rzecz Gminy prawa pierwokupu nieruchomości położonych na obszarze rewitalizacji. Działki nr 22/2, 22/4, 22/5, 23 obręb Moczydlnica Klasztorna znajdują się w obszarze rewitalizacji. Działki nr 22/3, 24/2, 24/4, 24/5, 24/6, 26/3, 64 znajdują się w obszarze spełniającym kryterium objęcia obszarem zdegradowanym. Gmina Wińsko nie planuje podjąć uchwały wyznaczającej Specjalną Strefę Rewitalizacji. Gmina nie posiada miejscowego planu odbudowy.
Na przedmiotowych działkach nie planuje się lokalizacji elektrowni wiatrowych. Według ustaleń studium na przedmiotowym obszarze nie przewiduje się inwestycji drogowych o znaczeniu lokalnym I ponadlokalnym orazx_ „ innych inwestycji celu publicznego. Według posiadanych przez Gminę rejestrów w okresie od 1997 roku dla tych działek nie zostały wydane decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Pismem z dnia 02.06.2021 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyraził zgodę na procedurę przedmiotowej nieruchomości w trybie przetargu ograniczonego do rolników indywidualnych, a w przypadku braku zainteresowanych - w przetargu nieograniczonym.
UWAGI:
Zgodnie z uzasadnieniem decyzji o wpisie do rejestru zabytków pałac wzniesiono na przełomie XVII i XVIII wieku jako letnią rezydencję opatów lubiąskich. Budynek na rzucie prostokąta, dwukondygnacyjny, nakryty dachem czterospadowym o narożnikach zwieńczonych dwoma sygnaturkami z latarniami.
02.03.2017 r. do rejestru zabytków ruchomych pod numerem B/1677/1-19, przekazane decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do renowacji i następnie do zbiorów Muzeum Narodowego we
Wrocławiu;
Zgodnie z uzasadnieniem decyzji o wpisie do rejestru zabytków ogród ozdobny przylegający do pałacu od południowego zachodu i zachodu, na planie wydłużonego prostokąta - założony został po wzniesieniu pałacu na początku XVIII w. Ogród od północy łączy się z obszarem zalesionym zaadaptowanym (do celów rekreacyjnych). Na terenie założenia ogrodowego znajdują się dwa stawy, w tym jeden z wysepką. W północnej części ogrodu znajduje się kaplica. Wśród drzewostanu występuje wiele cennych gatunków drzew rodzimych. ( *W granicach obszaru chronionego ogrodu zlokalizowany jest folwark z pałacem);
Zgodnie z uzasadnieniem decyzji o wpisie do rejestru zabytków mimo wieloletniego nieużytkowania historyczne granice parku leśnego są nadal czytelne w terenie. Układ ścieżek, zagospodarowanie terenu, zabytkowe nasadzenia są dobrze zachowane. Park zajmuje rozległy teren o wydłużonej na osi północpołudnie, lancetowatej formie, ograniczonej od strony północnej drogą, częściowo wciętą w zbocze wąwozu, od południa dawnymi zabudowaniami pałacowo-folwarcznymi wraz dawnym ogrodem użytkowym. Granicę wschodnią i zachodnią drogi i ścieżki. Park ma charakter krajobrazowy. Pagórkowato ukształtowany teren przecina system cieków wodnych z przepustami, prowadzących od stawu zlokalizowanego w południowej części założenia. Szkielet kompozycji tworzy droga, założona na osi północ-południe, oraz droga wiodąca w kierunku usytuowanej na wzniesieniu kaplicy grobowej rodu von Gerlach. W części wschodniej znajduje się budynek dawnej willi parkowej. Na zachód od willi znajdują się pozostałości niecki fontanny. Przy ścieżkach wiodących w kierunku willi i kaplicy - nasadzenia alejowe. Park leśny tworzy grupa wysokiej zieleni, wyraźnie eksponowana w pofalowanym terenie. Drzewostan jest w większości liściasty, składający się z gatunków rodzimych, z przewagą dębów - w tym kilkusetletnich okazów, buków a także olszy. Na północ od willi znajdują się pojedyncze okazy drzew owocowych, szczepionych na pniu. Na polanach występują liczne okazy śnieżycy wiosennej i przylaszczki pospolitej. Gatunki występujące w parku ze względu na wiek i wartości przyrodnicze są cenne. Park leśny zachował nadane mu w trakcie formowania wartości artystyczne, wyrażające się w kompozycji układu przestrzennego i planistycznego oraz doborze gatunków. E ...l
Podstawową wartością parku leśnego, stanowiącego ważki i współistniejący element zespołu zabudowy dawnej rezydencji opackiej, jest jego związek przestrzenny z tymże zespołem. Wraz z zabudowaniami dawnej siedziby cystersów, zabudowaniami gospodarczymi i dawnym ogrodem użytkowym, tworzą powiązane kompozycyjnie i historycznie założenie. Park leśny jako istotny element krajobrazu kulturowego i lokalnego dziedzictwa, wpisując się od wieków w krajobraz Moczydlnicy Klasztornej, jest świadectwem przeszłości miejscowości oraz całego założenia architektoniczno-krajobrazowego o proweniencji sięgającej XIV wieku. Wartość artystyczna niniejszego zabytku jest wypadkową integralności poszczególnych elementów zabudowy wiejskiej zespołu pałacowo-folwarcznego oraz form zieleni. Stworzono dzięki temu efekt malowniczości i zarazem ładu przestrzennego Moczydlnicy Klasztornej. Co również istotne, jako materialne dowody działalności cystersów na Dolnym Śląsku, stanowią historyczny i naukowy materiał kształtujący wiedzę na temat zakonu. Będąc swoistym dokumentem przeszłości pozwalają na konfrontację współczesnego stanu nauki z okresami wcześniejszymi.
Ww. zabytki podlegają ochronie na mocy przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie i opiece nad zabytkami (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 840 z późn. zm.).
Dobra w Moczydlnicy Klasztornej od początku XIV wieku do sekularyzacji w 1810 r. należały do cystersów w Lubiążu. Pod koniec XVII w. opat Ludwig Bauch zainicjował budowę letniej rezydencji służącej rekreacji oraz jako dom dla mnichów w podeszłym wieku. Przy wzniesionej rezydencji, zwanej już wtedy pałacem, znajdował się folwark oraz rozległy ogród użytkowy. Po ww. sekularyzacji obiekt został sprzedany ewangelickiej rodzinie von Gerlach z Berlina i zapewne wówczas las w wąwozie za ogrodem przekształcono w park leśny. Około 1925 r. w parku wybudowano willę. W 1934 r. cały kompleks został sprzedany na rzecz przewodniczącego Śląskiego Stowarzyszenia Rolników Maxa Seelingera. W 1945 r. dobra zostały znacjonalizowane i przeznaczone na państwowe gospodarstwo rolnicze.
Zgodnie z pismem Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 29.08.2022 r. wskazano m.in., że:
wszelkie działania inwestycyjne, a także konserwatorskie czy rewaloryzacyjne wymagają odpowiednich uzgodnień z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków; w przypadku rozległych obszarów krajobrazowych za nadrzędne uznaje się scalenie działek lub użytkowanie ich przez jednego właściciela. Należy pamiętać przede wszystkim, że jedną z głównych zasad doktryny konserwatorskiej jest zasada integralności i niepodzielności zabytkowych założeń, co w znacznej mierze
dotyczy terenów parkowych. Przenoszenie prawa własnoścl winno odbywać się zatem na zasadach ustanowienia jednego właściciela ze wskazaniem opieki nad obszarem i utrzymaniem zgodnie ze sztuką konserwatorską. Ponadto w zakresie ochrony archeologicznej obowiązują poniższe uwarunkowania:
działka nr 64 położona jest na terenie dawnego zespołu pałacowo-folwarcznego z XVII-XIX wieku; wszelkie zamierzenia inwestycyjne na tej działce związane z pracami ziemnymi (poza rolniczym użytkowaniem) wymagają przeprowadzenia stałego nadzoru i w razie konieczności ratowniczych badań archeologicznych, za pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;•, nadzór archeologiczny i ratownicze badania archeologiczne prowadzone są przez uprawnionego archeologa. Pozwolenie konserwatorskie należy uzyskać przed wydaniem pozwolenia na budowę i dla robót niewymagających pozwolenia na budowę przed realizacją inwestycji, tj. przed uzyskaniem zaświadczenia potwierdzającego akceptację przyjęcia zgłoszenia wykonywania robót budowlanych.
na działce imr 22/5 zlokalizoWana jest kaPlica groboWa rodu von Gerlach Z 1850 T. Obowiązują następujące ustalenia: zakazana jest wszelka działalność inwestycyjna lub budowlana nie związana bezpośrednio z konserwacją lub rewaloryzacją tego terenu. Dopuszcza słę prowadzenie prac porządkowych (w tym m.in. wycinka samosiejek drzew, krzewów) w uzgodnieniu z organem konserwatorskim. Przy remoncie kaplicy należy się liczyć z koniecznością otwarcia krypt i przeprowadzenia konserwacji sarkofagów/trumien ( *jeśli takie się tam nadal znajdują, budynek był użytkowany jako garaż) oraz przeprowadzenia badań archeologiczno-antropologicznych.
Zgodnie z pismem Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 29.08.2022 r. wskazano m.in., że:
Przy wszelkich działaniach podlegających obowiązkowl zgłoszenia w odpowiednim organie administracji architektoniczno-budowlanej lub uzyskania pozwolenia na budowę, obowiązują priorytety działań konserwatorskich, odtworzeniowych i rewaloryzacyjnych. Konieczne jest przekazanie nieruchomości w historycznych granicach w ręce jednego właściciela, co umożliwi docelowe scalenie i jednorodne, spójne zagospodarowanie zespołu.
W zakresie ochrony krajobrazu kulturowego, dla zespołu pałacowo-folwarcznego (i parku) obowiązują ustalenia :
W zakresie ochrony zabytków archeologicznych:
przedmiotowe nieruchomości położone są na terenie intensywnego osadnictwa pradziejowego, średniowiecznego i nowożytnego, na terenie wsi o metryce średniowiecznej, na terenie założenia pałacowo-folwarcznego z końca XVII-XIX wieku oraz w sąsiedztwie udokumentowanych stanowisk archeologicznych; wszelkie zamierzenia inwestycyjne związane z pracami ziemnymi wymagają przeprowadzenia stałego nadzoru i w razie konieczności - ratowniczych badań archeologicznych za pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków; nadzór archeologiczny i ratownicze badania archeologiczne prowadzone są przez uprawnionego archeo'oga; pozwolenie konserwatorskie należy uzyskać przed wydaniem pozwolenia na budowę i dla robót nlewymagających pozwolenia na budowę przed realizacją inwestycji, tj. przed uzyskaniem zaświadczenia potwierdzającego akceptację przyjęcia zgłoszenia wykonywania robót budowlanych.
UWAGA — podaje się zmianę wzqlędęm wykazu:
Zgodnie z pismem Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 26.10.2023 r. oraz z dnia 05.01.2024 r. wskazano m.in., że działki nr 22/2, 22/3, 22/4, 22/5, 23, 24/4, 24/5 zlokalizowane są w granicach parku leśnego, wpisanego do rejestru zabytków pod numerem A/6239 z dnia 10.05.2023 r. Działki nr 26/3, 24/6 znajdują się w granicach ogrodu ozdobnego w zespole pałacowym, wpisanego do rejestru zabytków pod numerem A/2604/466/W decyzją z dnia 29.11.1980 r., ponadto w granicach działki nr 26/3 zlokalizowany jest pałac letni opatów lubiąskich wpisany do rejestru zabytków pod numerem A/ 2605/465/W decyzją z dnia 29.11.1980 r. Działka nr 24/2 nie jest objęta żadną formą ochrony konserwatorskiej. Działka nr 64 zlokalizowana jest w granicach historycznego układu ruralistycznego wsi Moczydlnica Klasztorna, w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego założenia pałacowo-folwarcznego. Na wskazanych działkach nie zlokalizowano zabytków ruchomych. W zakresie ochrony zabytków archeologicznych, dla działki nr 26/3 obowiązuje wymóg przeprowadzania ratowniczych badań archeologicznych, brak jest stanowisk dla pozostałych działek.
Potencjalny Nabywca nieruchomości zobowiązany jest do uzyskania i przedłożenia do umowy sprzedaży nieruchomości, w terminie do 30 dni od daty rozstrzygnięcia przetargu, pozytywnej opinii /akceptacji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu dot. programu zagospodarowania (użytkowego) nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków (zwanego również programem użytkowym lub programem użytkowania i ochrony zabytku) - dla wszystkich obiektów wpisanych do rejestru zabytków.
)rogram powinien zawierać m.in. rodzaj zamierzonej działalności, planowane zmiany funkcji budynków oraz ich modernizację, ochronę konserwatorską wszystkich obiektów wpisanych do rejestru zabytków, wstępny harmonogram planowanych przy zabytku prac, jak równiež deklarację przestrzegania przepisów prawnych z zakresu ochrony dóbr kultury.
Najemca nie wyraził zgody na zamianę mieszkania i przeprowadzenie się do innego lokalu będącego w zasobie mieszkaniowym KOWR.
W związku z powyższym nabywający zobowiązany będzie z dniem nabycia nieruchomości wstąpić w prawa i obowiązki wynajmującego w miejsce KOWR, a stosunki najmu będą regulować przepisy Ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity, Dz. U. z 2023 r. poz. 725, ze zm.).
Zgodnie z art. 46a ustawy z dnia 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 2329 ze zm.) z dniem zbycia stosunku najmu domów i lokali zawartych na czas określony stają się one stosunkami najmu na czas nieokreślony.
nr R-S16, a rów melioracyjny nr R-S23 ma na tej działce ujście do rowu nr R-S16. Przez całą działkę nr 26/3 z północy na południe przechodzi rów melioracyjny nr R-S16, a z kierunku wschodniego na zachód biegnie rów melioracyjny nr R-S22, ma na tej działce ujście do rowu R-S16.
W związku z powyższym zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (tekstjednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 1478 ze zm.), w tym niżej wymienione przepisy prawne i zalecenia:
art. 205 w brzmieniu: utrzymanie urządzeń melioracji wodnych (takich jak rowy melioracyjne) należy do zainteresowanych właścicieli gruntów, a jeżeli urządzenia te są objęte działalnością spółki wodnej/związku spółek wodnych na terenie gminy — do tej spółki lub związku spółek wodnych; obowiązek ten zgodnie z art. 188 ust. 1 obejmuje eksploatację, konserwację oraz remont w celu zachowania funkcji urządzeń wodnych; w przypadku zmiany sposobu użytkowania gruntów odwadnianych przez. rowy melioracyjne ze sposobu rolniczego na zurbanizowany, mogą nastąpić zmiany warunków hydrologicznych i sposób funkcjonowania tych rowów. Na terenach zurbanizowanych występują znacznie większe i w krótszym czasie spływy wód opadowych z terenu do odbiornika. W takim przypadku naležałoby uwzględnić i przewidzieć konieczność opracowania koncepcji przebudowy tych urządzeń, aby wyeliminować niekorzystny wpływ na tereny sąsiednie przez ich podtapianie; na ww. działkach jest możliwość wystąpienia niezinwentaryzowanej sieci drenarskiej. W przypadku wykonywania robót ziemnych związanych ze zmianą zagospodarowania i uzbrajania terenu może dojść do uszkodzenia rurociągów drenarskich. Fakt ten należy natychmiast zgłosić do spółki wodnej lub do związku spółek wodnych, jeśli takowe działają na terenie gminy. Następnie trzeba wykonać naprawę uszkodzeń systemu drenarskiego pod nadzorem inspektora z uprawnieniami w zakresie melioracji wodnych. Pozostawienie uszkodzonej sieci drenarskiej może doprowadzić do zmiany stosunków wodnych w gruncie, skutkującychlokalnymi wymokliskami oraz uszkodzeniami w obiektach budowlanych.
Zgodnie z pismem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego z dnia 22.07.2022 r. w granicach przedmiotowych dziatek brak jest udokumentowanych złóž kopalin o powierzchni powyżej 2 ha, dla których organem właściwym w zakresie administracji geologicznej jest Marszałek Województwa Dolnośląskiego. Dla złóż kopalin określonych w art. 10 ust. 1 Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. — Prawo geologiczne i górnicze (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 633 ze zm.) organem właściwym w zakresie administracji geologicznej jest minister właściwy do spraw środowiska.
Działki nr 22/2, 22/3, 22/4, 22/5, 23, 24/2, 24/4, 24/5, 24/6, 26/3, 64 zlokalizowane są poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o oChronie przyrody (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.)najbliżej położony obszar Natura 2000 - obszar mający znaczenie dla wspólnoty Dębniańskie Mokradła (PLH020002) znajduje się w odległości około 1,5 km.
Tereny zakrzewione i zadrzewione, lasy oraz zbiorniki wodne, znajdujące się na ww. działkach, mogą stanowić potencjalne miejsca występowania gatunków chronionych grzybów, roślin i zwierząt objętych ochroną gatunkową w myśl rozporządzeń:
Rozporządzenia Ministra Srodowiska z dnia 9 października 2014 roku w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1408),
Rozporządzenia Ministra Srodowiska z dnia 9 października 2014 roku w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. z 2014 r. poz. 1409), Rozporządzenia Ministra Srodowiska z dnia 16 grudnia 2016 roku w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. z 2016 r. poz. 2183).
Dodatkowo obiekty budowlane, w tym ruiny pałacu, mogą stanowić miejsce bytowania chronionych gatunków zwierząt, w szczególności ptaków i nietoperzy.
Wskazano przy tym, że w stosunku do chronionych gatunków roślin i grzybów obowiązują m.in. zakazy umyślnego niszczenia oraz niszczenia ich siedlisk, a w stosunku do chronionych gatunków zwierząt obowiązują m.in. zakaz umyślnego niszczenia ich jaj lub form rozwojowych oraz niszczenia, usuwania lub uszkadzania gniazd oraz niszczenia siedlisk lub ostoi, będących ich obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nie wnosi przeciwwskazań do rozdysponowania działek pod warunkiem uwzględnienia zapisów ww. rozporządzeń, zachowania pomników przyrody, a także zachowania terenów zadrzewionych i zakrzewionych, lasów oraz gruntów pod stawami zgodnie ze stanem faktycznym.
Zgodnie z Rozporządzeniem Wojewody Dolnośląskiego z dnia 17 września 2004 r. w sprawie ustanowienia pomników przyrody ożywionej i nieożywionej znajdujących się na terenie województwa dolnośląskiego ustanawia się pomniki przyrody:
buk pospolity (Fagus sylvatica L.) - grupa dwóch drzew na terenie parku w Moczydlnicy Klasztornej.
Zgodnie z pismem Urzędu Gminy Wińsko z dnia 03.08.2022 r. Gmina nie posiada miejscowego planu zagospodarowania oraz nie występują ograniczenia związane z ochroną przyrody. Występują jedynie niżej wymienione pomniki przyrody.
Zgodnie z Uchwałą Rady Gminy Wińsko nr XXXVII/280/2021 z dnia 27.05.2021 r. w sprawie pomników przyrody na terenie obrębu Moczydlnica Klasztorna znajduje się grupy drzew:
2 buki zwyczajne (Fagus sylvatica) - 1 drzewo w terenie o nazwie Jacek Soplica, dz. nr 26/3 - w zachodniej części parku przy wjeździe od strony wsi (są uznane za pomnik przyrody od 2004 r.);
3 dęby szypułkowe (Quercus robur) - o nazwie Mnisi, dz. nr 26/3 - w południowo-zachodniej części parku, na jego skraju (są uznane za pomnik przyrody od 1964 r.);
Przedmiotowe pomniki przyrody nie są oznaczone w terenie. Dodatkowo na działce nr 22/5 w pobliżu działki drogowej nr 195 znajduje się drzewo oznaczone tabliczką pomnika przyrody, podobnie oznakowany tabliczką pomnik przyrody jest dąb rosnący na północ od „Mnichów” na dz. nr 24/4, ale nie zostały one ujęte w ww. dokumentach.
W stosunku do pomników przyrody wprowadza się następujące zakazu: niszczenia, uszkadzania lub przekształcania obiektu lub obszaru; wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu (w obrębie rzutu korony drzew), z wyjątkiem prac związanych zabezpieczeniem przedsztormowym lub przeciwpowodziowym albo budową, odbudową, utrzymaniem, remontem lub naprawą urządzeń wodnych; uszkadzania i zanieczyszczania gleby (w obrębie rzutu korony drzew); dokonywania zmian stosunków wodnych, jeżeli zmiany te nie służą ochronie przyrody albo racjonalnej gospodarce rolnej, leśnej, wodnej lub rybackiej; wylewania gnojownicy, z wyjątkiem nawożenia użytkowanych gruntów rolnych; zmiany sposobu użytkowania ziemi; umieszczania tablic reklamowych.
usunięciu roślinnoścj porastającej mury i teren wokół; rozbiórce pozostałości zwisających po obwodzie murów wewnętrznych drewnianych belek stropowych, nawisów oraz niestabilnych fragmentów murów; przesortowaniu gruzowiska wewnątrz; wzmocnieniu spękanych i odspojonych murów ściągami; zamurowaniu osłabionych otworów okiennych i drzwiowych; przemurowaniu i uzupełnieniu zniszczonych fragmentów murów oraz naprawie spękań; odtworzeniu ubytków wątku, zabezpieczeniu korony murów, zabezpieczeniu pozostałości stolarki okiennej i belek stropowych; odwodnieniu wnętrza.
Termin ważności pozwolenia wskazano na dzień 30.12.2024 r.
Ponadto wskazano, że dla robót ziemnych związanych z odgruzowaniem obiektu i wykonaniem odwodnienia wymagane jest uzyskanie przez inwestora odrębnego pozwolenia Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie badań archeologiczno-architektonicznych w oparciu o art. 31 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie i oplece nad zabytkami, które jest obecnle w trakcie opracowania.
Z dniem 08.02.2022 r. Starosta Wołowski Postanowieniem nr 79/22 zawiesił postępowanie administracyjne na wniosek strony o pozwolenie na budowę obejmujące remont obiektu w stanie trwałej ruiny w zakresie zabezpieczenia stanu technicznego murów, dz. nr 26/3, Obr. Moczydlnica Klasztorna.
Tutejszy Oddział podjął jednak dalsze działania celem skompletowania dokumentacji projektowej.
Powyższe decyzje wraz z uzgodnioną dokumentacją projektowo-kosztorysową prac zabezpieczająco-remontowych budynku pałacu w Moczydlnicy Klasztornej, zostaną przekazane nowemu właścicielowi nieruchomości. O fakcie sprzedaży nieruchomości Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnlctwa powiadomi Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu niezwłocznie po zawarciu umowy sprzedaży.
Cena wywoławcza: 770 000,00 zł (słownie: siedemset siedemdziesiąt tysięcy złotych)
Minimalne postąpienie: 8 000,00 zł (słownie: osiem tysięcy złotych)
Wadium do przetargu: 77 000,00 zł (słownie: siedemdziesiąt siedem tysięcy złotych) Uwaga: cena sprzedaży nieruchomości jest ceną brutto, stawka VAT - ZW.
Udział w cenie obiektów wpisanych do rej. zabytków wynosi 630 280,00 zł, co stanowi ok. 81,85% ceny sprzedaży nieruchomości,
Zgodnie z art. 30 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (tekst jednolity, Dz.U. z 2024 r. poz. 589) - cenę sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków obniża się nie więcej niż 0 50%, jeżeli nabywca zobowiąże się do dokonania na tej nieruchomości, w terminie określonym w umowie sprzedaży, nie dłuższym jednakże niż 5 lat od dnia jej zawarcia, nakładów w wysokości co najmniej uzyskanego obniżenia ceny sprzedaży tej nieruchomości.
Obniżenie ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków stanowi pomoc de minimis, o której mowa w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L nr 352 z 24.12.2013 r., str. 1).
Jeżeli nabywca nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków nie dokona na tej nieruchomości nakładów w wysokości co najmniej uzyskanego obniżenia ceny jej sprzedaży, w terminie 5 lat od dnia zawarcia umowy sprzedaży, jest on zobowiązany w terminie 30 dni, od dnia Upływu tego terminu, zapłacić na rzecz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa określoną w umowie kwotę, o którą została obniżona cena sprzedaży tej nieruchomości.
Jeżeli nabywca nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków nie zapłaci w tym terminie na rzecz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa określonej w umowie kwoty, o którą została obniżona cena sprzedaży tej nieruchomości, Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa przysługują odsetki ustawowe za okres liczony
od pierwszego dnia po upływie terminu zapłaty do dnia zapłaty.
Cenę sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków obniża się, jeżeli nabywca, oprócz złożenia zobowiązania określonego w umowie sprzedaży, o którym mowa powyżej:
W przypadku, gdy nastąpi zbycie w całości lub części nieruchomości objętej wpisem do rejestru zabytków, co do której Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa udzielił obniżki ceny sprzedaży, przed upływem 5 lat od daty zawarcia umowy sprzedaży, nabywca zobowiązany będzie przedłożyć dokumenty poświadczające wykonanie nakładów na nieruchomości zabytkowej do wysokości obniżki ceny (tj. kosztorys powykonawczy) w terminie 14 dni od zbycia nieruchomości. W przypadku nieprzedłoženla tych dokumentów lub niewykonania nakładów na nieruchomości, nabywca zobowiązany będzie do zwrócenia kwoty stanowiącej równowartość obniżki ceny w terminie 30 dni od zbycia nieruchomości.
W przypadku uzyskania pomocy niezgodnej z prawem, stosownie do przepisów Rozporządzenia Rady (UE) nr 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu UE (Dz. Urz. UE L nr 248 z 24.09.2015 r., str. 9), podmiot, który taką pomoc uzyskał, zobowiązany jest do jej zwrotu wraz z odsetkami.
W przypadku obniżenia ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków stanowiącej pomoc de minimis podmiot wnioskujący o pomoc zobowiązany jest złożyć zaświadczenia o pomocy de minimis, jaką otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy oraz informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis.
Okres 3 lat brany pod uwagę dla celów określenia otrzymanej pomocy ustala się stosownie do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejsklej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L nr 352 z 24.12.2013 r., str. 1).
Dodatkowo także, zgodnie z art. 37 ust 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity, Dz. U. z 2023 r. poz. 702 ze zm.), podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o jej udzielenie, informacji dotyczących wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierających w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy.
Równowartość pomocy w euro ustala się zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, tj. według kursu średniego walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu udzielenia pomocy.
Przetarg odbędzie się w dniu w siedzibie Oddziału Terenowego Krajowego Ośrodka
Wsparcia Rolnictwa we Wrocławiu, ul. Mińska 60' 0
Oględzin nieruchomości można dokonać w terminie od 15.05.2024 r. do 27.052024 r. w dni robocze w godzinach od 900 do 1400 po wcześniejszym uzgodnieniu z osobą prowadzącą sprawę pod numerem tel. (71) 356-39-19, wew. 923.
Dodatkowe informacje dotyczące nieruchomości oraz warunków sprzedaży jak również pełną treść ogłoszenia o przetargu można uzyskać, od poniedziałku do piątku każdego tygodnia w godzinach 8 - 15, w Oddziale Terenowym KOWR we Wrocławiu, ul. Mińska 60, tel. 71 356 39 19, wew. 923.
Na zasadach określonych w obowiązujących przepisach w przetargu mogą uczestniczyć osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyine nieposiadające osobowości prawnej.
W odniesieniu do podmiotów spełniających kryteria cudzoziemca, w rozumieniu Ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r. poz. 2278 - dalej UoNNpC), obowiązuje wymóg uzyskania zezwolenia. Zezwolenie jest wydawane, w drodze decyzji administracyjnej, przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, jeżeli sprzeciwu nie wniesie Minister Obrony Narodowej, a w przypadku nieruchomości rolnych, jeżeli sprzeciwu również nie wniesie minister właściwy do spraw rozwoju wsi. Cudzoziemiec zamierzający nabyć nieruchomość może ubiegać się - na zasadach określonych w UoNNpC - o przyrzeczenie wydania zezwolenia, tzw. „promesy”. Promesa jest ważna rok od dnia wydania. W okresie ważności promesy nie można odmówić wydania zezwolenia, chyba że uległ zmianie stan faktyczny istotny dla rozstrzygnięcia sprawy.
Cudzoziemcem w rozumieniu w/ w ustawy jest:
Uczestnikowi przetargu, którego dotyczy wymóg uzyskania zezwolenia, a który takiej decyzji nie przedłoży w terminie 3 miesięcy od daty zamknięcia przetargu, wadium nie zostanie zwrócone.
Nie test wymagane uzyskanie zezwolenia opisanego powyżej przez cudzoziemców będących obywatelami lub przedsiębiorcami państw - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (tzn. państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Lichtensteinu) albo Konfederacii Szwajcarskiej.
Zgodnie z art. 29 ust. 3 bc i 3bca UoGNRSP w przetargu nie moga uczestniczyć podmioty, które:
W przetargu mogą również brać udział osoby fizyczne, którym przysługuje prawo do rekompensaty w formle zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej na poczet ceny sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, zgodnie z Ustawą z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity, Dz. U. z 2017 r., poz. 2097, ze zm.).
Warunkiem uczestnictwa w przetargu test:
Wpłacenie wadium na konto Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa Oddziału Terenowego we Wrocławiu ul. Mińska 60, 54-610 Wrocław, BGK nr 85 1130 1033 0018 8159 8620 0003, z odpowiednim wyprzedzeniem tak, aby środki pieniężne znalazły się na koncie Krajowego Ośrodka do dnia 24.05.2024 r., z dokładnym określeniem obrębu i numeru geodezyjnego nieruchomości, a w przypadku dokonywania wpłaty przez inną osobę niż zamierzająca uczestniczyć w przetargu dodatkowo: imienia i nazwiska osoby, która będzie uczestniczyć w przetargu, za którą wpłata jest realizowana.
Zwalnia się z obowiązku wpłacenia wadium do wysokości kwoty nieprzekraczającej wysokości potwierdzonego prawa do rekompensaty osoby fizyczne, którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje prawo do rekompensaty w formie zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej na poczet ceny sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, jeżeli w terminie od 15.05.2024 r. do 22.05.2024 r. złożą w siedzibie OT KOWR Wrocław na ręce przewodniczącego komisji przetargowej:
Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity, Dz. U. z 2017 r. poz. 2097). Osoba uprawniona zwolniona z obowiązku wniesienia wadium w części, aby zostać dopuszczona do przetargu zobowiązana jest wnieść pozostałą część wadium na ogólnych warunkach, określonych w tym ogłoszeniu. Decyzja lub zaświadczenie przedłożone przez uczestnika przetargu, który:
wygrał przetarg - pozostaje w dyspozycji Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa do czasu zawarcia umowy sprzedaży lub uiszczenia kwoty równej wysokości niewniesionego wadium w razie uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży, nie wygrał przetargu - zostanie zwrócona niezwłocznie po zamknięciu przetargu.
Osoby uprawnione, które w wyznaczonym terminie nie przedłożą kompletu wymaganych dokumentów lub nie wywiążą się z obowiązku wniesienia wadium w części w odniesieniu, do której zwolnienie nie miało zastosowania - nie zostaną dopuszczone do przetargu.
Dodatkowo, podmioty zamierzajace uczestniczyć w przetargu, bezpośrednio przed ieqo rozpoczęciem. zobowiazane są przedłożyć przewodniczącemu Komisii Przetarqowei:
4, pisemne oświadczenie o posiadanej łącznej powierzchni użytków rolnych stanowiących przedmiot własności lub współwłasności oraz zapewnienie, że powierzchnia ta wraz z nieruchomością, w odniesieniu do której podmiot uczestniczy w postępowaniu, nie przekroczy 300 ha użytków rolnych wraz z klauzulą „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia";
7, pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z przedmiotem przetargu, w tym z nieruchomością w terenie oraz o przyjęciu do wiadomości, źe nieruchomość sprzedawana jest na podstawie danych z ewidencji gruntów, w związku z czym KOWR nie bierze odpowiedzialności za ewentualne różnice w zakresie rodzaju i klas użytków oraz powierzchni sprzedawanej nieruchomości, jeżeli po dokonaniu sprzedaży geodeta wskaże inną powierzchnię lub użytki, niż jest to oznaczone w ewidencji gruntów, a ponadto oświadczenie o rezygnacji z wszelkich roszczeń z tego tytułu, w tym o rezygnacji z roszczeń z tytułu rękojmi za wady przedmiotu sprzedaży;
9, pisemne oświadczenia o zaakceptowaniu i wyrażeniu zgody na zastrzeżenie w umowie sprzedaży umownego prawa odkupu wykonywanego przez Krajowy Ośrodek na rzecz Skarbu Państwa w okresie pięciu lat od dnia nabycia nieruchomości z ujawnieniem tego prawa w księdze wieczystej oraz o zaakceptowaniu i wyrażeniu zgody na zaproponowane przez KOWR warunki dotyczące prawa odkupu zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego oraz zgodnie z warunkami niniejszego przetargu;
(w tym: oficyna mieszkalna, spichlerz, stodoła, chlewnia, brama r, brama .tr, kaplica grobowa rodu von Gerlach) ujęte zostaw w wykazie zabytków; w związku z tym nabywający jest zobowiązany do przestrzegania przepisów ustawy z dn. 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz do wykorzystywania nieruchomości zabytkowej zgodnie z „program użytkowania i ochrony” uzgodnionym z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków dla wszystkich obiektów wpisanych do rejestru zabytków; w tym zgodnie z art. 28 ust. pkt 4 ustawy z dnia 23 lipca '2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami należy powiadomić o wszelkich zmianach dotyczących stanu prawnego zabytku i uzyskać pozwolenie na prowadzenie prac wydawane przez Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków; a ponadto kandydat na nabywcę nieruchomości nie będzie obecnie ani w przyszłości wnosić wobec KOWR jakichkolwiek roszczeń z tego tytułu;
*Program powinien zawierać m.in. rodzaj zamierzonej działalności, planowane zmiany funkcji budynków oraz ich modernizację, ochronę konserwatorską wszystkich obiektów wpisanych do rejestru zabytków, wstępny harmonogram planowanych przy zabytku prac, jak również deklarację przestrzegania przepisów prawnych z zakresu ochrony dóbr kultury;
do nieruchomości) nabywający będzie zobowiązany własnym staraniem i na własny koszt podjąć dzia'ania w celu objęcia tej części nieruchomości w posiadanie; a ponadto oświadczenie, że kandydat na nabywcę nieruchomości nie będzie obecnie ani w przyszłości wnosić wobec KOWR jakichkolwiek roszczeń z tego tytułu;
26, pisemne oświadczenie o zapoznaniu się faktem, że KOWR podjął działania celem wykonania dokumentacji projektowej prac remontowo-zabezpieczających dla obiektu pałacowego w Moczydlnicy Klasztornej, za zgodą Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 2021 r.; pozwolenie zostało udzielone na prace polegające na: usunięcie roślinności porastającej mury i teren wokół pałacu, rozbiórkę pozostałości zwisających po obwodzie murów wew. drewnianych belek stropowych, nawisów oraz niestabilnych fragmentów murów, przesortowanie gruzowiska wewnątrz, wzmocnienie spękanych i odspojonych murów ściągami, zamurowanie osłabionych otworów okiennych i drzwiowych, przemurowanie i uzupełnienie zniszczonych fragmentów murów oraz naprawa spękań, odtworzenie ubytków wątku, zabezpieczenie korony murów, zabezpieczenie pozostałości stolarki okiennej i belek stropowych, odwodnienie wnętrza, termin ważności pozwolenia wskazano na dzień 30.12.2024 r.; ponadto wskazano, że dla robót ziemnych związanych z odgruzowaniem obiektu i wykonaniem odwodnienia wymagane jest uzyskanie przez inwestora odrębnego pozwolenia WKZ na prowadzenie badań archeologiczno-architektonicznych w oparciu o art. 31 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie i opiece nad zabytkami, które jest obecnie w trakcie opracowania; KOWR prowadzi obecnie działania celem skompletowania dokumentacji projektowej, a powyższe decyzje wraz z uzgodnioną dokumentacją projektowokosztorysową prac zabezpieczająco-remontowych budynku pałacu w Moczydlnicy Klasztornej, zostaną przekazane nowemu właścicielowi nieruchomości; kandydat na nabywcę nieruchomości będzie zobowiązany do oświadczenia, że jest świadomy powyższego faktu, a ponadto że nie będzie obecnie ani w przyszłości wnosić wobec KOWR jakichkolwiek roszczeń z tego tytułu;
Osoby przystępufące do przetargu zobowiązane są do przedłożenia następuiących dokumentów:
Wyżej wymienione dokumenty, jak również dowód wpłaty wadium, należy złożyć przewodniczącemu Komisji przetargowej w dniu otwarcia przetargu przed jego rozpoczęciem.
Wadium wpłacone przez uczestnika, który wygra przetarg zostanie zaliczone na poczet ceny sprzedaży, pozostałym uczestnikom wadium zostanie zwrócone niezwłocznie po przetargu (przelewem na wskazane konto).
UWAGA:
Osoba fizyczna, która nie uczestniczyła w przetargu na sprzedaż danej nieruchomości, pomimo że wniosła wadium - nie może uczestniczyć w kolejnych przetargach na sprzedaż tej nieruchomości.
Cena nieruchomości podlega zapłacie nie później, niż w dniu zawarcia umowy sprzedaży.
Środki finansowe z kredytów bankowych muszą wpłynąć na konto Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przed zawarciem umowy sprzedaży.
UWAGA — podaje się zmianę względem wykazu: dla nieruchomości brak jest możliwości rozłożenia ceny sprzedaży na raty.
Nabywca nieruchomości ubiegający się o obniżenie ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, jest zobowiązany do złożenia wraz z wnioskiem dokumentów wskazanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, które służą ustaleniu, czy jego sytuacja finansowa pozwala na zabezpieczenie spłaty kwoty tej jależności.
W przypadku obniżenia ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków iako zabezpieczenia przyjmowane będą: hipoteka; gwarancja bankowa; poręczenie; weksel własny in blanco; poręczenie wekslowe; przewłaszczenie na zabezpieczenie; zastaw rejestrowy; przelew wierzytelności; blokada środków pieniężnych na rachunku bankowym wraz z pełnomocnictwem do dysponowania środkami na tym rachunku; pełnomocnictwo do dysponowania rachunkiem bankowym; przystąpienie do długu; zlecenie przekazania środków z tytułu płatności obszarowych; cesja praw z polisy ubezpieczeniowej; kaucja.
Ponadto nabywca podda się rygorowi egzekucji na podstawie art. 777 S 1 pkt. 5 Ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku — kodeksu postępowania cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r., poz. 1550, ze zm.) wobec wierzyciela — Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, co do obowiązku ewentualnego zwrotu na rzecz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa kwoty udzielonei obniżki ceny sprzedaży
za opóźnienie w zapłacie należności, kosztami postępowania oraz kosztami egzekucji należności.
Zastrzega się prawo odmowy przylecia zabezpieczenia uznanego za mało wiarygodne.
Termin i miejsce zawarcia umowy sprzedaży (podpisanie aktu notarialnego) zostaną ustalone po przetargu. Koszt sporządzenia aktu notarialnego ponosi nabywca.
Zgodnie z art. 28a ust. 1 Ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa sprzedaž nieruchomości rolnej przez Krajowy Ośrodek może nastąpić, jeżeli w wyniku tej sprzedaży łączna powierzchnia użytków rolnych:
*Przy ustalaniu powierzchni użytków rolnych:
1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.
*Zgodnie z art. 28a ust. la ww. ustawy przepisów ust. 1 nie stosuje się do:
Powierzchnię użytków rolnych, ustala się na podstawie oświadczenia złożonego przez nabywcę nieruchomości rolnej. Osoba, która złożyła nieprawdziwe oświadczenie, podlega odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Zgodnie 29a Ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa umowa sprzedaży nieruchomości rolnej zbywanej na zasadach określonych w art. 29 ust. 1 i 3b (tj. w trybie pierwszeństwa w nabyciu oraz w przetargu ograniczonym) lub art. 31 ust. 2 tej ustawy (tj. w przetargu ograniczonym lub w przypadku rozłożenie spłaty należności na raty) zawierać będzie zobowiązania nabywcy nieruchomości do:
Do osobistego prowadzenia działalności rolniczej, o której mowa w pkt 1), stosuje się przepisy o kształtowaniu ustroju rolnego dotyczące osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego.
Umowa, zawiera zastrzeżenie, że postanowienia, o którym mowa w pkt 3), nie stosujé się w przypadku:
Przyszły nabywca podda się rygorowi egzekucji na podstawie art. 777 S 1 pkt. 5 Ustawy z dnia 17 listopada 1964 roku — kodeksu postępowania cywilnego wobec wierzyciela — Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa co do obowiązku zapłaty 40 % ceny sprzedaży w przypadkach wymienionych powyżej.
Zgodnie z art. 29b Ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa każdy nabywca nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa przed zawarciem umowy sprzedaży składa oświadczenie o pochodzeniu środków finansowych na ten cel, oraz że nie zawarł umowy przedwstępnej na zbycie tej nieruchomości. Osoba, która złożyła nieprawdziwe oświadczenie, podlega odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
Zgodnie z art. 29c Ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa czynność prawna dotycząca zbycia nieruchomości dokonana niezgodnie z przepisami ustawy lub dokonana w wyniku przetargu, który odbył się niezgodnie z przepisami ustawy, lub w którym jako nabywcę nieruchomości wyłoniono osobę, która nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 29 ust. 3ba, jest nieważna.
TRYB ODWOŁAWCZY
Uczestnik przetargu może wnieść do Dyrektora Oddziału Terenowego KOWR pisemne zastrzeżenia na czynności przetargowe w terminie 7 dni od dnia dokonania tych czynności.
Dyrektor Oddziału Terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa rozpatruje zastrzeżenia, o których mowa powyżej w terminie 7 dni od dnia ich wniesienia i publikuje rozstrzygnięcie na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej KOWR. Na podjęte przez Dyrektora Oddziału Terenowego KOWR rozstrzygnięcie, uprawnionym osobom służy prawo wniesienia zastrzeżeń do Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego rozstrzygnięcia.
Uważa się że rozstrzygnięcie, o którym mowa powyżej, zostało doręczone osobie, która wniosła zastrzeżenia, z dniem zamieszczenia rozstrzygnięcia na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej KOWR.
Krajowy Ośrodek, zastrzega, że wyłoniony w drodze przetargu kandydat na nabywcę w/w nieruchomości, przed zawarciem umowy sprzedaży podlega ponownej weryfikacji w zakresie określonym w ustawie z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspierania agresji Rosji na Ukrainę, a także w oparciu o art. 4 ustawy z dnia 10 lutego 2017 r. o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa oraz w oparciu o
rozporządzenia Rady (UE) dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.
Umowa sprzedaży nie może zostać zawarta:
do czasu wydania rozstrzygnięcia, o którym mowa powyżej, pi-zez Dyrektora Oddziału Terenowego KOWR lub do czasu rozpatrzenia zastrzeżeń przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa lub do czasu upływu terminu na wniesienie zastrzeżeń, w przypadku, w którym na kandydata na nabywcę lub jego współmałżonka na nabywcę nałożono środki ograniczające (sankcje) w związku z wojną w Ukrainie, a także jeżeli ujawniono powiązania nabywcy z osobą fizyczną lub innym podmiotem, względem których mają zastosowania środki ograniczające sankcje.
UWAGA
Kandydat na nabywcę pozostający w związku małżeńskim, bez względu na rodzaj ustroju małżeńskiego, przed zawarciem umowy sprzedaży, zobowiązany jest do podania danych współmałżonka (imienia i nazwiska) w celu jego weryfikacji, w zakresie sankcji unijnych uzupełnionych przez sankcje krajowe w związku z wojną w Ukrainie.
Współmałżonek zobowiązany jest do złożenia pisemnych oświadczeń dotyczących sankcji unijnych uzupełnionych przez sankcje krajowe w związku z wojna w Ukrainie.
Wadium nie podlega zwrotowi:
UWAGA:
Nieruchomość sprzedawana jest na podstawie danych z ewidencji geodezyjnej. W przypadku ewentualnego wznowienia granic wykonanego na koszt i staraniem nabywcy - Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne różnice w zakresie rodzaju i klasy użytków oraz powierzchni nieruchomości. Wskazania granic nieruchomości na gruncie przez geodetę Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa może dokonać na koszt nabywcy.
UWAGA:
Prawo odkupu może zostać wykonane przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zarówno w odniesieniu do całej nieruchomości, jak i w odniesieniu do poszczególnych jej części, niezależnie kto będzie wówczas właścicielem tej nieruchomości, gdy:
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zastrzega sobie prawo do:
odstąpienia od przetargu bez podania przyczyn do momentu jego rozpoczęcia; w razie stwierdzenia, że czynności związane z przeprowadzeniem przetargu dokonane zostały w sposób sprzeczny Z ustawą lub innymi przepisami, których naruszenie miało wpływ na wynik przetargu, Dyrektor Oddziału Terenowego KOWR oraz Dyrektor Generalny KOWR zarządza powtórzenie czynności przetargowych albo unieważnia przetarg; odstąpienia od zawarcia umowy sprzedaży:
w razie stwierdzenia, że przetarg został przeprowadzony z naruszeniem prawa; jeśli zajdą nowe, istotne okoliczności, w tym w szczególności nastąpi zmiana przeznaczenia gruntów, nabywający nie wywiąże się z obowiązków wynikających z umów zawartych z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa.
od 15.05.2024 r. do 29.05.2024 r. |
Niniejsze ogłoszenie zostanie podane do publicznej wiadomości w terminie w sposób zwyczajowo przyjęty w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Wołów, w Dolnośląskiej Izbie Rolnicze$ we Wrocławiu, w Oddziale Terenowym KOWR we Wrocławiu, w sołectwie wsi Moczydlnica Klasztorna, na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/kowr oraz na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej KOWR (BIP). Dodatkowo informacja o zamiarze sprzedaży nieruchomości zostanie opublikowana w dzienniku „Gazeta Wrocławska” (obszar Dolnego Śląska) w dniu 15.05.2024 r.
W zwi zku z realizac• zadań w nika• c ch z ustaw z dnia 19 aździernika 1991 roku o os odarowaniu nieruchomościaml
informujemy, że:
Zgodnie z RODO, każdej osobie, której dane przetwarzamy przysługuje prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Zgodnie z RODO osobom, których dane przetwarzamy w wyżej określonych celach nie przysługuje:
Z informacjami o przedmiocie sprzedaży, warunkami przetargu, a także z postanowieniami projektu umowy sprzedaży, które nie podlegają ustaleniu w trybie niniejszego przetargu, można się zapoznać w terminie publikacji niniejszego ogłoszenia w Oddziale Terenowym Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa we Wrocławiu, przy ul. Mińskiej 60, tel. (71) 356-39-19 wew. 923, e-mail: sandra.dupuis@kowr.qov.pl