O G Ł O S Z E N I E GPM-21/2024
Burmistrza Strzelec Krajeńskich z dnia 23 maja 2024 r.
Burmistrz Strzelec Krajeńskich ogłasza I nieograniczony pisemny przetarg na sprzedaż nieruchomości położonej w Ogardach oznaczonej numerem ewidencyjnym gruntu 189/171 o powierzchni 3244 m2 zabudowanej budynkiem zabytkowego pałacu oraz budynkami gospodarczymi.
Przedmiotem przetargu jest położona w Ogardach nieruchomość oznaczona numerem ewidencyjnym gruntu 189/171 o powierzchni 3244 m2 zabudowana budynkiem zabytkowego pałacu oraz budynkami gospodarczymi.
Dla nieruchomości została urządzona księga wieczysta GW1K/00020097/0 prowadzona przez Sąd Rejonowy w Strzelcach Krajeńskich.
W ewidencji gruntów i budynków działka sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane oznaczone jako Br-RIVa.
Nieruchomość położona w północno - wschodniej części wsi Ogardy, w sąsiedztwie założenia folwarcznego. Dojazd do działki drogą asfaltową - drogą prowadzącą w kierunku Ogardzkiego Młyna. Nieruchomość połączona jest kompozycyjnie z założeniem parku krajobrazowego znajdującego po południowej stronie drogi. Na północ od pałacu znajdują się tereny dawnego folwarku i staw.
Kształt działki regularny. Konfiguracja od strony południowej płaska, od północny skarpa zabezpieczona murem oporowym, z wejściem schodami na taras przy pałacu. Zabudowę stanowi budynek pałacu oraz trzy budynki gospodarcze w zabudowie szeregowej.
Uzbrojenie: energia elektryczna i wodociąg, odprowadzenie ścieków do zbiornika bezodpływowego znajdującego się na sąsiedniej działce stanowiącej własność prywatną (nr 189/165) - stan ten wymaga uregulowania, wspólne dla wszystkich lokali w budynku.
Teren wokół budynku porośnięty trawą, ogrodzenie szczątkowe od strony wschodniej - siatka na słupkach betonowych. Przy północnej stronie budynku taras o nawierzchni betonowej zabezpieczony ścianą oporową z kamienia i cegły, schody na taras granitowe, balustrady metalowe. Przed elewacją frontową rosną lipy, przy ścianie wschodniej kasztanowiec.
Dla nieruchomości brak obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka położona jest w obszarze oznaczonym symbolem MU - obszar zabudowy mieszkaniowej, z zaznaczeniem lokalizacji zabytku wpisanego do rejestru. Budynek pałacowy
Budynek (oznaczony numerem adresowym 65) wpisany jest do rejestru zabytków pod numerem KOKI-194/76, jest przykładem prowincjonalnej architektury dworskiej o wysokich walorach zabytkowych.
Rok budowy - trzecie ćwierćwiecze XIX wieku.
Powierzchnia zabudowy - 596 m2
Powierzchnia użytkowa - 892,47 m2 Powierzchnia piwnic - 98,32 m2
Strych (nieużytkowy) - wys. 1,5 m ÷ 3,4 m
Wysokość kondygnacji parteru - 3,67 m
Wysokość I piętra - 3,26 m
Budynek dwukondygnacyjny, częściowo podpiwniczony.
Górna kondygnacja zaadaptowana na cele mieszkalne (dotychczas 5 niewyodrębnionych lokali mieszkalnych). Dolna kondygnacja ostatnio funkcjonowała jako świetlica z zapleczem kuchennym, jeden lokal mieszalny, jeden lokal użytkowany jako siedziba Caritas. Piwnica składa się z dwóch odrębnych części – kotłownia z wejściem zewnętrznym od szczytu budynku i komórki lokatorskie z wejściem z klatki schodowej.
Budynek został założony na planie wydłużonego prostokąta usytuowanego na osi wschód - zachód z pseudoryzalitami w osiach elewacji podłużnych. Elewacje podłużne trzynastoosiowe z reprezentacyjnymi wejściami w pseudoryzalitach, elewacje boczne jako dwu i trzy osiowe. Elewacje opięte w narożnikach budynku oraz w narożnikach ryzalitów kompozytowymi pilastrami w porządku kolosalnym dźwigającym belkowanie. Poziomym elementem artykulacji jest gzyms cokołowy. Pseudoryzalit w elewacji frontowej - południowej zwieńczony jest herbem von Blenkensee.
Pierwotny układ wewnątrz pałacu został prawie całkowicie zatarty. W pomieszczeniach pałacu z oryginalnego wystroju zachowała się jedynie trzybiegowa klatka schodowa z balustradą i fragmentem boazerii, podłogi deskowe oraz parkiet.
Opis wraz z charakterystyką poszczególnych części budynku dostępny do wglądu.
Budynek wymaga szeregu prac remontowych. Elewacja z ubytkami tynku i zawilgoceniami, elementy ozdobne w części wymienione. Pokrycie dachu w części do remontu - na strychu widoczne niewielkie prześwity, podłoga z miejscowymi uszkodzeniami. Orynnowanie w stanie dobrym. Stolarka okienna i drzwiowa w całości do wymiany. Wykończenie wewnętrzne i instalacje również w większości do gruntownego remontu. Biorąc pod uwagę wiek budynku i prowadzoną gospodarkę remontową jego stan techniczny określa się jako średni.
Z uwagi na wpis budynku pałacowego do rejestru zabytków wszelkie podejmowane działania wymagają uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Zgodnie z decyzją Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z 20.03.2023 r. znak RZDG.5173.2.2023 w umowie sprzedaży, wskazany zostanie czas przeprowadzenia prac remontowych i adaptacyjnych pałacu.
Zabudowa gospodarcza
Budynek składał się z trzech segmentów, obecnie jeden segment wyburzony. Pomieszczenia wykorzystywane jako garaże oraz komórki gospodarcze. Powierzchnia zabudowy 176m2. Ściany murowane, częściowo otynkowane, dach w części kryty papą, w części eternitem. Drzwi drewniane, bramy garażowe obite blachą. Instalacje - brak. Budynki wymagają prac remontowych. W operacie szacunkowym stan techniczny określono jako średni.
Ocena stanu technicznego budynków nie stanowi ekspertyzy technicznej.
Nieruchomość można oglądać po wcześniejszym uzgodnieniu z urzędem.
Warunki przyłączenia się do mediów określą poszczególni właściciele sieci na wniosek nabywcy nieruchomości.
Nieruchomość nie jest obciążona ograniczonymi prawami rzeczowymi.
Nabywca przyjmuje nieruchomość w stanie istniejącym.
Organizator nie odpowiada za wady ukryte.
Brak zobowiązań dla nieruchomości (za wyjątkiem wyżej wymienionych – wynikających z wpisu budynku pałacowego do rejestru zabytków).
Cena nieruchomości – 756 000 zł (słownie: siedemset pięćdziesiąt sześć tysięcy złotych): w tym:
Cena wywoławcza - 760 000,00 zł (słownie: siedemset sześćdziesiąt tysięcy złotych)
Wadium - 76 000,00 zł (słownie: siedemdziesiąt sześć tysięcy złotych)
Przetarg odbędzie się w dniu 30 lipca 2024 r. o godz. 1100 w sali nr 1 tutejszego Urzędu. W przetargu mogą brać udział osoby fizyczne oraz osoby prawne (cudzoziemcy na zasadach określonych w ustawie o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców - (t.j.Dz.U.2017,poz.2278 ze zm.), którzy wpłacą wadium w terminie do 25 lipca 2024 r. na konto bankowe nr 49836200050399181920000020 Lubusko-Wielkopolski Bank Spółdzielczy Oddział Strzelce Krajeńskie.
Wpłacone wadium winno znajdować się na wyżej wymienionym koncie najpóźniej w dniu
25 lipca 2024 r.
Wadium winno być wpłacone na osobę biorącą udział w przetargu.
Pisemne zgłoszenia udziału w przetargu należy składać w zamkniętych kopertach z napisem „PRZETARG OGARDY 65” w terminie do 30 lipca 2024 r. o godz. 900 w punkcie informacyjnym (pokój nr 3 - parter) siedziby Urzędu Miejskiego w Strzelcach Krajeńskich przy al. Wolności 48.
Oferta powinna zawierać:
Przy wyborze oferty komisja przetargowa bierze pod uwagę zaoferowaną cenę nieruchomości przy uwzględnieniu wnioskowanej bonifikaty.
Przetarg składać się będzie z części jawnej i niejawnej.
Komisja przetargowa odmawia zakwalifikowania ofert do części niejawnej przetargu, jeżeli:
Przetarg może się odbyć, chociażby wpłynęła tylko jedna oferta spełniająca warunki określone w ogłoszeniu o przetargu.
Informujemy, że zgodnie z art. 68 ust. 3. ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 344 ze zm.) cenę nieruchomości lub jej części wpisanych do rejestru zabytków obniża się na wniosek nabywcy o 50%. W przypadku gdy złożona oferta zawierać będzie wniosek o udzielnie bonifikaty, z wylicytowanej ceny zostanie wyodrębniona wartość budynku (który jest wpisany do rejestru zabytków) i tylko do tej części zastosowana zostanie bonifikata.
Uczestnicy przetargu zobowiązani są przed otwarciem przetargu do przedłożenia komisji dowodu tożsamości oraz w odniesieniu do osób prawnych aktualny odpis z KRS - oryginału lub potwierdzonej notarialnie kserokopii, a w przypadku osób ich reprezentujących - pełnomocnictwo do udziału w przetargu potwierdzone notarialnie.
Zgodnie z art.6 ust. l pkt 4 ustawy o opłacie skarbowej (t.j.Dz.U.2023r.,poz.2111) - w przypadku przedłożenia pełnomocnictwa, o którym mowa wyżej, należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17.00zł (część IV załącznika do tej ustawy). Powyższej opłaty nie uiszcza się w przypadku gdy pełnomocnictwo udzielane jest: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Małżonkowie biorą udział w przetargu osobiście. W przypadku brania udziału w licytacji przez jednego z małżonków posiadających ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej wymagana jest zgoda drugiego współmałżonka - w formie aktu notarialnego - dotycząca wyrażenia zgody na udział w przetargu na kupno określonej nieruchomości.
W przypadku posiadania rozdzielności majątkowej małżeńskiej należy przed przetargiem dostarczyć komisji przetargowej stosowny dokument potwierdzony notarialnie.
Wadium wpłacone przez osobę, która wygra przetarg, zostanie zaliczone na poczet nabycia nieruchomości, pozostałym natomiast będą zwrócone w ciągu trzech dni od dnia zamknięcia przetargu. Nabywca zostanie powiadomiony w ciągu 21-dni od zamknięcia przetargu o terminie zawarcia aktu notarialnego (termin ten nie może być krótszy niż 7 dni od dnia doręczenia).
Warunkiem nabycia nieruchomości, obok wygrania przetargu, jest wpłacenie ceny uzyskanej w przetargu na wskazane w protokole z przetargu konto bankowe.
Wpłacona kwota winna znajdować się na wskazanym w protokole koncie najpóźniej do czasu zawarcia umowy notarialnej.
Wadium ulega przepadkowi w razie uchylenia się osoby, która przetarg wygra, od zawarcia umowy notarialnej.
Organizator przetargu zastrzega sobie prawo unieważnienia go w uzasadnionych przypadkach.
Ogłoszenie zostało wywieszone na tablicy ogłoszeń przy Urzędzie Miejskim, w gazecie lokalnej „Ziemia Strzelecka", na stronie internetowej Urzędu www.bip.strzelce.pl oraz w serwisie prasowym na stronie internetowej www.przetargi-komunikaty.pl
Bliższych informacji udzielają pracownicy referatu Gospodarki Przestrzennej i Mienia Gminnego Urzędu Miejskiego w Strzelcach Krajeńskich ( pokój nr 32 i 39) nr tel. 95 76 36 332, 95 76 36 330.