Oferta archiwalna

ID Oferty: #206
Powierzchnia: 4.49 ha
Przeznaczenie: zespól palacowo-parkowy
Wadium: 115230 zł
Dojazd: asfalt
Data dodania: 22/02/2024
Przetarg zakończył się: 3 kwietnia, 2024

Dębinka, zespół pałacowy

Cena: 1152300 PLN

Opis

OGŁOSZENIE O PRZETARGU

 

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa Oddział Terenowy w Gorzowie Wielkopolskim Filia w Zielonej Górze działając na podstawie art. 12 ust. 3 i art. 27 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2329 ze zm.) oraz ustawy z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U z 2022 r., poz. 507 ze zm. j.t.) i rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i ich części składowych, warunków obniżenia ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz stawek szacunkowych gruntów (Dz. U. z 2021 r., poz. 2092 j.t.) podaje do publicznej wiadomości, że:

 

Ogłasza drugi przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż

 

nieruchomości zabudowanej wchodzącej w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, położonej na terenie gminy Trzebiel, powiat żarski, województwo lubuskie, pochodzącej ze zlikwidowanego Państwowego Gospodarstwa Rolnego w Trzebielu oraz przejętego Państwowego Funduszu Ziemi gminy Trzebiel.

  1. PRZEDMIOT SPRZEDAŻY

Przedmiotem           sprzedaży           jest          nieruchomość,          określona           w           wykazie           nr

GOR.ZG.WKUZ.GZ.4240.63.2022/2023.EK.34 opublikowanym 30.08.2023 r. w siedzibie: Oddziału Terenowego KOWR w Gorzowie Wielkopolskim Filii w Zielonej Górze, Sekcji zamiejscowej KOWR w Lubsku, Urzędu Gminy            w Trzebielu, Lubuskiej Izby Rolniczej, na stronie www.nieruchomoscikowr.gov.pl

 

 

 

ZABUDOWANA NIERUCHOMOŚĆ PAŁACOWO – PARKOWO – FOLWARCZNA o łącznej pow. 4,4970 ha położona w gminie Trzebiel, powiat żarski, woj. lubuskie oznaczona w ewidencji gruntów obrębu DĘBINKA jako działki nr: 8/6, 8/10, 8/11, 8/13, 8/15, 541/4. 

 

Obiekt usytuowany jest na zachód od głównej drogi biegnącej przez Dębinkę z Trzebiela do Żar. Zespół zabytkowy, oprócz pałacu, tworzą zabudowania folwarczne, skupione wokół podwórza gospodarczego, po południowej stronie oraz park krajobrazowy z wieloma gatunkami starodrzewia – głównie dęby w wieku ok. 100 lat. Nieruchomość oddalona jest o ok. 20 km od Żar i 22 km od Lubska. Otoczenie stanowi zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna            i zagrodowa.

 

Nieruchomość stanowi zwarty kompleks, który przecina strumień Rzeczyca i staw. Teren parku poprzecinany jest rowami melioracyjnymi. Nad strumieniem przerzucony jest kamienny most. Dojazd do nieruchomości drogą

65-713 Zielona Góra, ul. Chemiczna 2A, tel. 68 506 52 52, www.gov.pl/web/kowr       strona | 1

gminną  o nawierzchni asfaltowej. Teren nieruchomości częściowo ogrodzony murem, płaski, porośnięty trawą, zakrzaczony. Od strony drogi znajduje się ogrodzenie z siatki na słupkach metalowych. Brama wjazdowa – stalowa.  Nieruchomość uzbrojona w sieć energetyczną, wodociągową  i kanalizacyjną, jednakże z uwagi   na wieloletnie nieużytkowanie instalacje utraciły sprawność techniczną a ich eksploatacja wymaga uzyskania warunków przyłączenia do magistrali zasilających lub odbierających wody ściekowe. Przez nieruchomość przebiega napowietrzna linia energetyczna ze słupową stacją transformatorową.

 

Historia pałacu w Dębince sięga połowy XVI wieku, kiedy to właściciele majątku, ród von Schönaich, wznieśli dwór obronny założony na planie prostokąta, przypuszczalnie otoczonego fosą. W późniejszych czasach rezydencja była wielokrotnie przebudowywana. Obiekt jest cennym przykładem architektury rezydencjonalnej posiada istotne wartości historyczne, artystyczne i naukowe. Pałac składa się z bryły głównej, czterokondygnacyjnej /starszej/, oraz trzykondygnacyjnych przybudówek. Na styku dawnego dworu i skrzydła stworzonego z przybudówek umieszczono wieżę, zwieńczoną hełmem z latarnią. Obydwie części budynku nakryte dachami mansardowymi z lukarnami. Wejście do budynku w elewacji frontowej poprzedzone kolumnowym portykiem. Detal architektoniczny fasady bardzo skromny, bonie na narożnikach, prosty gzyms międzykondygnacyjny oraz opaski okienne. Między parami okien 3 medaliony z płaskorzeźbami kobiet, przedstawiającymi cztery pory roku. Pozostałe elewacje opracowane podobnie, jeszcze skromniejsze. Budynek aktualnie w złym stanie technicznym.

 

Dla nieruchomości Sąd Rejonowy w Żarach prowadzi księgę wieczystą Kw. Nr ZG1R/00048039/8. W dziale III istnieje wpis, który nie dotyczy działek będących przedmiotem sprzedaży o treści: „prawo korzystania            z nieruchomości na potrzeby związane z umieszczeniem, eksploatacją i konserwacją masztu telekomunikacyjnego, w szczególności prawie wstępu i korzystania z tej nieruchomości w pasie o szerokości 20m, biegnącym wzdłuż granicy działki numer 16/5 począwszy od granicy działki numer 15 w celu dostępu do miejsca usytuowania urządzenia telekomunikacyjnego, a także wykonywania czynności związanych z jego eksploatacją i konserwacją.”  Dział IV wymienionej księgi wieczystej wolny jest od jakichkolwiek wpisów.

 

Nieruchomość położona jest na terenie, dla którego MPZP stracił ważność z końcem 2003 r. Zgodnie            z nieobowiązującym planem nieruchomość położona była:

  • działka 8/6 – na terenie ośrodków obsługi rolnictwa do dalszego użytkowania bez prawa zwiększania uciążliwości, strefa sanitarna 50m i oznaczona była w części graficznej symbolem „19 RPU/A”,
  • działki 8/10, 8/11 – na terenie zieleni chronionej bez prawa zabudowy, stacja paliw – zmiana lokalizacji (ter. 19, 19a RPU). Istniejąca zabudowa zagrodowa do dalszego użytkowania.
  • działki 8/13, 8/15 – na terenie ośrodków obsługi rolnictwa do dalszego użytkowania bez prawa zwiększania uciążliwości, strefa sanitarna 50 m i oznaczona była w części graficznej symbolem „19 RPU/A oraz 19 ARPU/A”. - działka 541/4 – na terenie zabudowy mieszkaniowej o niskiej intensywności zabudowy do dalszego użytkowania, bez prawa zabudowy i oznaczona była w części graficznej symbolem „20 MN/A”.

 

Zgodnie ze SUiKZP uchwalonym uchwałą Nr XXI/99/2000 Rady Gminy w Trzebielu z dnia 21.11.2000 r. działki nr: 8/13, 8/15 położone są na obszarze wytwórczości – teren zabudowany wymagający przekształceń („P9”), ekologii, obszarze lasu do adaptacji („E2”); działki nr: 8/10, 8/11 położone są na obszarze wytwórczości – teren zabudowany wymagający przekształceń („P9”), ekologii, obszarze lasu do adaptacji („E2”), oraz rolniczej przestrzeni produkcyjnej (łąki, pastwiska) wyłączonej z zabudowy („E4”); Działka nr 8/6 położona jest na obszarze wytwórczości – obszar zabudowany wymagający przekształceń („P9”); działka nr: 541/4 położona jest na obszarze mieszkalnictwa, obszar zabudowany do adaptacji i uzupełnień („M8”).

Gmina Trzebiel przystąpiła do zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz zmiany Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego jednak obszar planowanych zmian nie obejmuje przedmiotowych działek.

 

Nieruchomość położona w sąsiedztwie Parku Krajobrazowego Łuk Mużakowa.

 

Odtworzoną decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 25.10.2010 r. znak: RZD.4201-182/10 uznano, iż zespół pałacowo parkowo – folwarczny wpisany został do rejestru zabytków na mocy decyzji z dnia       28 czerwca 1979 r. pod numerem 3127. W skład założenia wchodzi pałac wraz z zespołem folwarcznych zabudowań: wozownią, stodołą, stajnią oraz budynkiem wielofunkcyjnym tj.: oborą kuźnią, stajnią oraz park przypałacowy z murowanym ogrodzeniem.

Dodatkowo nieruchomość położona jest w obszarze układu ruralistycznego miejscowości Dębinka.

 

W związku z nabyciem obiektów wpisanych do rejestru zabytków i położonych w obszarze układu ruralistycznego

Nabywca nieruchomości zobowiązany będzie  do bezwzględnego przestrzegania przepisów ustawy z dnia 23 lipca 2003 r., o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. W  stosunku do obiektów wpisanych do rejestru zabytków, zgodnie  z zapisem art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece na zabytkami

m.in. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane oraz dokonywanie podziału zabytku            i podejmowanie innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku należy uzyskać pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków.

 

Zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami kto w trakcie prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych odkryje przedmiot co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem jest obowiązany:

  • wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot,
  • zabezpieczyć ten przedmiot i miejsce jego odkrycia,
  • niezwłocznie zawiadomić o tym Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a jeżeli nie jest to możliwe, Wójta Gminy Trzebiel.

 

Ponadto Nabywca nieruchomości zobowiązany będzie do przedłożenia, przed zawarciem umowy sprzedaży, zaakceptowanego przez właściwego konserwatora zabytków programu użytkowego obiektów wpisanych do rejestru zabytków.

 

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydał zgodę na sprzedaż nieruchomości.

 

W skład nieruchomości wchodzą:

 

1. Grunty o ogólnej powierzchni     - 4,4970 ha
w tym: grunty orne                          - 0,0046, Klasy gleb:RV          -                0,0046 ha,
               grunty rolne zabudowane      - 2,3244 ha, Klasy gleb:Br-RV          –           2,3244 ha,
tereny mieszkaniowe - 0,4054 ha, Klasy gleb: lasy                           - 1,7626 ha.B            –            0,4054 ha,
 

2. Budynki i budowle:

 

- budynek mieszkalny - pałacF13/8/LUG
- ogrodzenie trwale pałacFLUG-38/8
- ogrodzenie murowaneFLUG-39/8
- kanalizacja lokalna pałacFLUG-51/8
- droga utwardzonaFLUG-52/8
- mostek betonowyFLUG-58/8
- budynek administracyjno - biurowyFLUG-12/8
- stodołaFLUG-19/8
- garaż na ciągnikiFLUG-31/8
- magazyn części zamiennychFLUG-32/8
- warsztat remontowy maszynFLUG-33/8
- magazyn zbożowyFLUG-34/8
- zbiornik na gnojówkę podwórzeFLUG-43/8
- zbiornik paliwaFLUG-47/8
- siec wodociągowaFLUG-49/8
- garażFLUG-62-5/115/8
- budynek gospodarczyFLUG-63-416/132/8
- zbiornik v-30 x 3 szambo oboraFLUG-187/8
- droga betonowaFLUG-188/8
- obora udojowaFLUG-189/8
- instalacja wodna biuroFLUG-379/8
- linia nnFLUG-467/8
- rampa do załadunku obornikaFLUG-486/8
- zbiornik paliwaFLUG-493/8
- budynek socjalno-biurowyFLUG-492/8
- portierniaFLUG-493/8
- budynek hydroforniFLUG-494/8
- budynek wagiFLUG-495/8
- budynek stacji paliwFLUG-496/8
- wiata - garażFLUG-497/8
- zasiek na opałFLUG-498/8

 

  1. Park – starodrzew dębowy, klony, lipy, topole.

 

Stan zachowania parku, pałacu i zabudowań folwarcznych bardzo zły. Wszystkie obiekty budowlane wymagają kapitalnego remontu. 

 

 

 

 

Szczegółowy opis budynków:

Pałac

Nr inwentarzowy: F13/8/LUG

Powierzchnia użytkowa         -      530,00 m2

 

Budynek pałacu położony jest w północnej części działki nr 8/11. Budynek składa się z dwóch prostokątnych części posadowionych w jednej linii na przesuniętej osi, stykających się narożnikowo krótszymi bokami. Pałac to budynek dwukondygnacyjny z przybudówką trzykondygnacyjną od południa, całość zorientowana na osi północnopołudniowej, na styku brył pałacu i przybudówki znajduje się wieża. Konstrukcja ścian: ściany przyziemia kamienno-ceglane, ściany konstrukcyjne z cegły na zaprawie cementowo-wapiennej, ściany działowe z cegły. Rozplanowanie wnętrz to układ z sienią na osi biegnącej na przestrzał budynku i pomieszczeniami zgrupowanymi w amfiladzie, po obu jej stronach. Rozmieszczenie pomieszczeń przybudówki oparto o układ korytarzowy. Tynki ścian – wewnętrzne i zewnętrzne z zaprawy cementowo-wapiennej. Elewacje obu części pałacu jednolite, boniowane w narożnikach, podzielone gzymsem międzykondygnacyjnym. Starsza część pałacu – piętrowa            z czterokolumnowym portykiem elewacji frontowej. Dach o konstrukcji drewnianej. Oba skrzydła nakryte są dachem mansardowym z lukarnami. Czworoboczną wieżę nakrywa hełm ze ślepą latarnią. Nad parterem stropy są kolebkowe lub krzyżowe. Schody do piwnicy ceglane, pozostałe drewniane. Stolarka okienna – drewniana, okna boniowane w ozdobnych obramowaniach. W oszkleniu występują liczne braki. Stolarka drzwiowa – drewniana. Posadzki drewniane lub betonowe. Obróbki blacharskie z blachy stalowej. Rynny i rury spustowe – brak. Instalacje – brak.

 

Budynek administracyjno-biurowy, budynek magazynu części zamiennych oraz budynek warsztatu remontowego maszyn 

Nr inwentarzowy: FLUG-12/8

Nr inwentarzowy: FLUG-32/8

Nr inwentarzowy: FLUG-33/8

Łączna powierzchnia zabudowy          -      930,00 m2

 

Budynki usytuowane są w północno-wschodnim narożniku działki 8/15. Budynki stanowią zwartą bryłę w postaci prostokąta. Budynki są dwukondygnacyjne, w części środkowej znajduje się baszta, która wcześniej pełniła funkcję bramy wjazdowej. Budynki wykonane są w technologii tradycyjnej, murowane z cegły na zaprawie cementowowapiennej. Stropy drewniane. Dach o konstrukcji drewnianej, dwuspadowy o niskim koncie nachylenia, kryty eternitem. Stolarka okienna w części administracyjno-biurowej drewniana, w pozostałych częściach zniszczona. Wrota bram stalowe, uchylne. Instalacje zniszczone, lub brak.

 

Budynek garażu na ciągniki

Nr inwentarzowy: FLUG-31/8

Powierzchnia użytkowa         -      81,00 m2

 

Budynek usytuowany w północno-zachodniej części działki nr 8/15, jedną ścianą połączony jest z budynkiem garaży. Budynek wykonany jest w technologii tradycyjnej, murowany z cegły lub pustaków na zaprawie cementowo-wapiennej. Ściany budynku otynkowane. Stropodach o konstrukcji prefabrykowanej, żelbetowej, kryty papą. Obróbki blacharskie z blachy powlekanej. Brak bramy wjazdowej. Instalacje – brak.

 

Budynek garażu

Nr inwentarzowy: FLUG-62-5/115/8

Powierzchnia zabudowy        -      242,00 m2

 

Budynek usytuowany w północno-zachodniej części działki 8/15, od strony północnej połączony jest z budynkiem garażu na ciągniki. W budynku znajduje się dwanaście boksów garażowych. Budynek wykonany jest w technologii tradycyjnej, murowany z cegły lub pustaków na zaprawie cementowo-wapiennej. Ściany budynku otynkowane. Stropodach o konstrukcji prefabrykowanej, żelbetowej, kryty papą. Obróbki blacharskie z blachy powlekanej. Bramy wjazdowe stalowe dwuskrzydłowe. Instalacje – brak.

 

Budynek stodoły

Nr inwentarzowy: FLUG-19/8

Powierzchnia zabudowy        -      381,00 m2

 

Budynek położony jest we wschodniej części działki nr 8/15, bezpośrednio przy wjeździe na działkę. Budynek            w kształcie prostokąta, wykonany w technologii tradycyjnej, murowany z cegły na zaprawie cementowo-wapiennej. Dach o konstrukcji drewnianej, kryty dachówką. Brak bram wjazdowych. Brak instalacji.

 

Budynek magazynu zbożowego

Nr inwentarzowy: FLUG-34/8

Powierzchnia zabudowy        -      508,00 m2

 

Budynek położony jest w południowo-zachodniej części działki 8/15 wzdłuż granicy z działka nr 8/11. Budynek            po obrysie w postaci dwóch połączonych prostokątów ułożonych pod kątem rozwartym względem siebie. Budynek dwukondygnacyjny, murowany z cegły na zaprawie cementowo-wapiennej. Ściany zewnętrzne otynkowane, białkowane. W ścianach występują nawiewniki wykonane w postaci ułożonej w kratownicę cegły. Okna inwentarskie stare, zniszczone lub brak całkowity zarówno przeszkleń jak i całych ram okiennych. Wrota bram drewniane dwuskrzydłowe na zawiasach hakowych. Strop nad parterem ceglany. Dach o konstrukcji drewnianej, dwuspadowy, kryty papą. Instalacji, poza odgromową - brak.

 

Budynek obory udojowej

Nr inwentarzowy: FLUG-189/8

Powierzchnia zabudowy        -      1.070,00 m2

 

Budynek położony jest w południowo-wschodnim narożniku działki nr 8/15. Budynek jest wykonany w technologii tradycyjnej, konstrukcja ścian z elementów prefabrykowanych żelbetonowych uzupełnionych z cegły kratówki            na zaprawie cementowo-wapiennej. Tynki ścian cementowo-wapienne. Budynek z poddaszem użytkowym. Strop         z płyt żelbetowych prefabrykowany na słupkach i podciągach również żelbetowych prefabrykowanych. Dach dwuspadowy o konstrukcji drewnianej. Pokrycie dachu stanowi eternit falisty. Stolarka okienna i drzwiowa drewniana, zniszczona. Posadzki betonowe. Instalacje: elektryczna siłowa, wodna i odgromowa – nieczynne.

 

Budynek socjalno-biurowy

Nr inwentarzowy: FLUG-492/8

Powierzchnia zabudowy        -      130,00 m2

 

Budynek usytuowany w południowo-wschodniej części działki nr 8/15. Budynek jednokondygnacyjny, wykonany            w technologii tradycyjnej, murowany z cegły na zaprawie cementowo-wapiennej. Dach o konstrukcji drewnianej, dwuspadowy, kryty eternitem. Stolarka drzwiowa i okienna stara. Drzwi stalowe. Instalacje: elektryczna, wodociągowa i kanalizacyjna w złym stanie.

 

Budynek portierni

Nr inwentarzowy: FLUG-493/8

Powierzchnia zabudowy        -      31,00 m2

 

Budynek znajduje się na północnej części działki nr 8/15. Budynek wykonany jest w technologii tradycyjnej, jednokondygnacyjny. Ściany murowane, z cegły na zaprawie cementowo-wapiennej. Dach jednospadowy, kryty papą. Stolarka drzwiowa i okienna – stara. Instalacje – zdewastowane.

 

Budynek wagi

Nr inwentarzowy: FLUG-495/8

Powierzchnia zabudowy        -      8,00 m2

 

Budynek znajduje się w południowej części działki nr 8/15 pomiędzy budynkiem magazynu zbożowego i budynkiem socjalno-biurowym. Budynek wykonany w technologii tradycyjnej, murowany z cegły na zaprawie cementowowapiennej. Brak zadaszenia

 

Budynek stacji paliw

Nr inwentarzowy: FLUG-496/8

Powierzchnia zabudowy        -      16,00 m2

 

Budynek znajduje się na działce nr 8/6. Wykonany jest w technologii tradycyjnej, murowany z cegły na zaprawie cementowo-wapiennej. Ściany tynkowane tynkiem cementowo-wapiennym. Stropodach o konstrukcji drewnianej, kryty papą. Stolarka okienna zniszczona. Stolarka drzwiowa stalowa – zniszczona. Instalacje – zdewastowane.

 

 

Cena wywoławcza nieruchomości wynosi:  1.152.300,00 zł 

(słownie: jeden milion sto pięćdziesiąt dwa tysiące trzysta złotych)

 

w tym wartość obiektów wpisanych do rejestru zabytków: 644.600,00 zł

 

Wadium wynosi: 115.230,00 zł

(słownie: sto piętnaście tysięcy dwieście trzydzieści złotych)

 

Minimalne postąpienie: 11.600,00 zł

(słownie: jedenaście tysięcy sześćset złotych)

 

Na podstawie ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) transakcja zwolniona jest z opodatkowania podatkiem VAT.

 

Do ceny wywoławczej nieruchomości zostały doliczone koszty jej przygotowania do sprzedaży.

Do dnia poprzedzającego przetarg można zapoznać się z postanowieniami umowy sprzedaży, które nie podlegają ustaleniu w trybie przetargowym - wyłącznie drogą elektroniczną (e-mail) po uprzednim zgłoszeniu takiej woli pocztą elektroniczną na adres: edyta.karpinska@kowr.gov.pl, lub telefonicznie pod nr 68 506 52 52.

 

Nieruchomość sprzedawana jest zgodnie z wyrysem z mapy ewidencyjnej oraz wypisem z ewidencji gruntów i budynków wydanymi przez Starostę Powiatu Żarskiego. W związku z powyższym Kupujący zobowiązany będzie do złożenia oświadczenia, że nie będzie występował z żadnymi roszczeniami wobec Krajowego Ośrodka z tytułu ewentualnej niezgodności w zakresie rodzaju użytków, różnicy w powierzchni sprzedawanej nieruchomości wynikającej ze wskazania przez geodetę innej powierzchni niż jest to oznaczone we wskazanych wyżej dokumentach. Okazanie punktów granicznych nieruchomości może nastąpić na życzenie i wyłączny koszt Kupującego.

 

Przetarg odbędzie się w dniu 08.03.2024 r. o godzinie 10:00 w siedzibie OT KOWR w Gorzowie Wielkopolskim Filia w Zielonej Górze,                    ul. Chemiczna 2A, 65-713 Zielona Góra

 

W przypadku zagrożenia epidemicznego, wystąpienia stanu epidemii lub wystąpienia innych zagrożeń, które skutkują ograniczeniami, m.in. ograniczenie zgromadzeń publicznych – organizator przetargu zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia przetargu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej z wykorzystaniem darmowej aplikacji Zoom.

 

Udział w przetargu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej jest równoznaczny z wyrażeniem przez uczestnika przetargu zgody na rozpowszechnianie wizerunku przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

 

Opis minimalnych wymagań dla aplikacji Zoom oraz instrukcja obsługi aplikacji Zoom umożliwiającej udział w licytacji prowadzonej przy użyciu środków komunikacji elektronicznej znajdują się pod adresem:

http://www.gov.pl/kowr/Co robimy/Gospodarowanie zasobem/Transmisje On-line/Wymagania techniczne

 

W przypadku podjęcia przez organizatora przetargu decyzji o przeprowadzeniu przetargu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej - informacja o tym fakcie zostanie udostępniona na 3 dni przed przetargiem na stronie internetowej i stronie BIP KOWR (w miejscu publikacji ogłoszenia przetargowego) oraz przesłana pocztą elektroniczną do uczestników przetargu, którzy złożyli wymagane dokumenty (wymienione w dalszej części ogłoszenia) i wpłacili wadium.

 

W przypadku przeprowadzania przetargu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej:

  • 3 dni przed przetargiem przeprowadzanym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej uczestnikom za pośrednictwem poczty elektronicznej zostanie udostępnione hasło i link - uprawniające do udziału w przetargu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (adres poczty elektronicznej udostępniany jest przez uczestników w kwestionariuszu, o którym mowa w pkt. II ust. 6). Udostępnione przez organizatora przetargu uczestnikowi przetargu dane niezbędne do udziału w przetargu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (hasło i link) pozwalają na jego identyfikację, a wszelkie działania wykonane za ich pomocą obciążają uczestnika przetargu, któremu zostały one przekazane.
  • Przed rozpoczęciem przetargu identyfikacja tożsamości uczestnika przetargu będzie dokonywana poprzez weryfikację poszczególnych cyfr/liter z serii i nr dowodu osobistego i/lub nr PESEL, w związku z czym niezbędne jest dysponowanie dowodem osobistym.
  • Zasady dotyczące postępowania w przypadku przerwania komunikacji przy przeprowadzaniu przetargu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej wszystkim uczestnikom przetargu przekazuje Przewodniczący komisji przetargowej przed rozpoczęciem przetargu.
  • W przypadku przerwania komunikacji przy przeprowadzaniu przetargu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej Przewodniczący komisji przetargowej informuje o przerwaniu komunikacji pozostałych uczestników przetargu, podając jednocześnie informację o czasie wznowienia kontaktu. Czas oczekiwania na wznowienie kontaktu nie powinien być dłuższy niż 5 minut.
  • Po wyczerpaniu czasu oczekiwania na wznowienie komunikacji przewodniczący komisji przetargowej podejmie trzykrotnie próbę połączenia na wskazany w kwestionariuszu, o którym mowa w pkt. II ust. 6) nr telefonu. Po trzech nieudanych próbach połączenia przyjmuje się, że uczestnik odstąpił od dalszej licytacji i licytacja będzie kontynuowana bez jego udziału. W przypadku połączenia Przewodniczący ustala przyczyny braku komunikacji. Jeśli uczestnik przetargu deklaruje chęć dalszego udziału w przetargu Przewodniczący Komisji Przetargowej ustala dodatkowy czas na wznowienie komunikacji informując równocześnie, że po jego upływie licytacja będzie kontynuowana bez udziału uczestnika jeśli komunikacja nie zostanie wznowiona w wyznaczonym czasie.
  • Po ponownym uzyskaniu połączenia należy powtórzyć identyfikację uczestnika przetargu.
  • Jeśli nastąpiło przerwanie komunikacji za pomocą środków technicznych po stronie organizatora przetargu - przewodniczący komisji przetargowej ogłasza przerwę informując o tym każdego z uczestników przetargu telefonicznie albo e-mailowo na wskazany przez uczestnika kontakt. O długości przerwy decyduje rodzaj usterki technicznej. W przypadku jeśli komunikacja może zostać wznowiona w przewidywalnie bliskim okresie przewodniczący komisji powinien poinformować uczestników o konieczności utrzymania bieżącego kontaktu. W przypadku jeśli rodzaj usterki wymaga poważniejszych napraw - przewodniczący komisji informuje o przewidywanym czasie i terminie wznowienia przetargu każdego z uczestników przetargu, w takim przypadku informacja o wznowieniu przetargu zostanie przesłana uczestnikom przetargu z wyprzedzeniem czasowym. Po ponownym nawiązaniu łączności zostanie powtórzona identyfikacja uczestników przetargu.
  • W przypadku utrwalenia przetargu przeprowadzanego z użyciem środków komunikacji elektronicznej przez uczestnika przetargu lub osoby trzecie mu towarzyszące i rozpowszechniania wizerunków uczestników przetargu i członków komisji przetargowej, każda z osób utrwalających i rozpowszechniających wizerunek tych osób ponosić będzie odpowiedzialność i konsekwencje wynikające z przetwarzania wizerunku innych osób bez ich zezwolenia.

 

  1. WARUNKI ZAKWALIFIKOWANIA DO UCZESTNICTWA W PRZETARGU

Osoby zamierzające wziąć udział w przetargu zobowiązane są do przedłożenia (pocztą tradycyjną lub kurierem na adres: KOWR OT w Gorzowie Wielkopolskim Filia w Zielonej Górze, ul. Chemiczna 2A,           

65-713 Zielona Góra, do skrzynki oddawczej umieszczonej przed siedzibą OT KOWR w Gorzowie Wielkopolskim Filia w Zielonej Górze, ul. Chemiczna 2A, 65-713 Zielona Góra lub w sekretariacie), nie później niż do dnia 01.03.2024 r. do godz. 15.00. w zamkniętej kopercie z napisem „Dokumenty na przetarg na sprzedaż działek nr: 8/6, 8/10, 8/11, 8/13, 8/15, 541/4, obręb Dębinka, gm. Trzebiel, zaplanowany na dzień 08.03.2024 r., który ma się odbyć w siedzibie OT KOWR w Gorzowie Wielkopolskim Filia w Zielonej Górze, ul. Chemiczna 2A, 65-713 Zielona Góra ” następujących dokumentów:

  1. Oświadczenia – stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego ogłoszenia
  2. Osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej - oświadczenia, że osoby będące wspólnikami bądź członkami organów tego podmiotu nie władają lub nie władały nieruchomościami Zasobu bez tytułu prawnego, a jeśli władały to, że na wezwanie Krajowego Ośrodka opuściły te nieruchomości 3.Osoby prawne krajowe i zagraniczne - oryginałów lub poświadczonych za zgodność z oryginałem:
    • umowy spółki wraz ze wszystkimi zmianami,
    • aktualnego odpisu z krajowego rejestru sądowego,
    • aktualnej listy wspólników,

(termin ważności tych dokumentów upływa po trzech miesiącach od daty ich wydania).

  • uchwały odpowiedniego organu osoby prawnej zezwalającej na nabycie nieruchomości.
  1. Jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej - właściwych dla danej jednostki dokumentów rejestrowych, dokumentów pełnomocników lub właścicieli ją tworzących.
  2. Pełnomocnictwa, w przypadku reprezentowania uczestnika przetargu przez pełnomocnika lub jednego z małżonków, gdy w małżeństwie obowiązuje wspólność ustawowa (wymagane jest wówczas pełnomocnictwo udzielone przez małżonka nieuczestniczącego w przetargu).
  3. Kwestionariusza z danymi identyfikacyjnymi i kontaktowymi w zakresie niezbędnym do identyfikacji tożsamości i kontaktów, w sprawach związanych z nadaniem uprawnień do udziału w przetargu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej – stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego ogłoszenia.
  4. Oświadczenia oferenta, o sposobie postępowania w przypadku przerwania komunikacji elektronicznej w trakcie trwania przetargu – stanowiącego załącznik nr 3 do niniejszego ogłoszenia.

 

W przypadku niedostarczenia przez osobę/podmiot zamierzającą(-y) wziąć udział w przetargu, w wyżej wskazanym terminie (w tym danych niezbędnych do identyfikacji uczestnika przetargu), lub dostarczenia dokumentów niekompletnych bądź nieczytelnych, organizator przetargu nie dopuszcza tego uczestnika do udziału w przetargu.

W przypadku przesyłek pocztowych decyduje data wpływu wymaganych dokumentów do KOWR OT w Gorzowie Wielkopolskim Filia w Zielonej Górze, ul. Chemiczna 2A, 65-713 Zielona Góra.

 

Uczestnicy przystępujący do przetargu zobowiązani są do przedłożenia dokumentów stwierdzających tożsamość (gdy działają przez pełnomocników, pełnomocnicy zobowiązani są do przedłożenia pełnomocnictw upoważniających do przystąpienia do przetargu na oznaczoną nieruchomość) z wyjątkiem przetargu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

 

Do nabycia nieruchomości przez cudzoziemców zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 24 marca 1920 r.            o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 2017 r., poz. 2278).

 

Zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359 j.t.) do wykonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia lub użytkowania wieczystego nieruchomości, bądź do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia i wydzierżawienia gospodarstwa rolnego potrzebna jest zgoda drugiego małżonka w przypadku wspólności ustawowej. Ważność umowy, która została zawarta przez jednego z małżonków bez wymaganej zgody drugiego zależy od potwierdzenia umowy przez drugiego małżonka.

 

Zgodnie z art. 29 pkt. 3bc cytowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa w przetargu nie mogą brać udziału podmioty, które:

  • mają zaległości z tytułu zobowiązań finansowych wobec KOWR, Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, a w szczególności zalegają z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadków gdy uzyskały one przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu, lub
  • władają lub władały nieruchomościami Zasobu bez tytułu prawnego i mimo wezwania Krajowego Ośrodka nieruchomości tych nie opuściły albo podmioty, w których są wspólnikami bądź w organach których uczestniczą osoby, które władają lub władały nieruchomościami Zasobu bez tytułu prawnego i mimo wezwania Krajowego Ośrodka nieruchomości tych nie opuściły.

Uwaga: pkt 2) nie dotyczy podmiotów, które nie władają nieruchomościami Zasobu bez tytułu prawnego i nie władały tymi nieruchomościami bez tytułu prawnego w okresie 5 lat przed dniem ogłoszenia przetargu.

 

Osoby zainteresowane uczestnictwem w przetargu, przed przystąpieniem do przetargu, proszone są o zapoznanie się z „WYTYCZNYMI” dotyczącymi form zabezpieczenia i dokumentami niezbędnymi do przedłożenia w Krajowym Ośrodku przed podpisaniem umowy sprzedaży z rozłożeniem ceny sprzedaży na raty. Wytyczne w tym zakresie dostępne są w wersji elektronicznej pod adresem:

 

https://www.gov.pl/web/kowr/formy-zabezpieczenia-umow-sprzedazy

 

Warunkiem uczestnictwa w przetargu jest wpłata wadium, w określonej wyżej wysokości, przelewem bankowym na rachunek bankowy Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w Banku Gospodarstwa Krajowego Oddział w Zielonej Górze nr 09 1130 1222 0030 2043 0820 0003, z odpowiednim wyprzedzeniem tak, aby środki pieniężne znalazły się na rachunku bankowym organizatora przetargu najpóźniej w dniu 04.03.2024 r. pod rygorem uznania przez organizatora przetargu, że warunek wpłaty wadium nie został spełniony. Dowód wpłaty wadium należy przedłożyć komisji przetargowej w dniu przetargu z wyjątkiem przetargu przeprowadzanego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

 

W przypadku wspólności ustawowej wadium na przetarg należy wnosić przez oboje małżonków. Ponadto wymagana jest obecność obojga małżonków na przetargu lub zwykłe pełnomocnictwo udzielone przez nieobecnego małżonka do wniesienia wadium, uczestnictwa w przetargu w jego imieniu i składania oświadczeń związanych z przetargiem.

 

W przetargu mogą również brać udział osoby fizyczne, którym przysługuje prawo do rekompensaty w formie zaleczenia wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami rzeczypospolitej Polskiej na poczet ceny sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, zgodnie z ustawą z dnia 8 lipca 2005 r.

o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017, poz. 2097) o ile spełnią wymienione w niniejszym ogłoszeniu warunki i zostaną zakwalifikowane do uczestnictwa w przetargu.

 

Zwalnia się z obowiązku wpłacenia wadium do wysokości kwoty nieprzekraczającej wysokości potwierdzonego prawa do rekompensaty osoby fizyczne, którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje prawo do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej realizowanej w formie zaliczenia na poczet ceny sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, jeżeli w terminie do dnia 04.03.2024 r. dostarczą do siedziby OT KOWR w Gorzowie Wielkopolskim Filia w Zielonej Górze,            ul. Chemiczna 2A, 65-713 Zielona Góra:

  • pisemne zobowiązanie do uiszczenia kwoty równej wysokości niewniesionego wadium w przypadku

uchylenia się od zawarcia umowy,

  • oryginał decyzji lub zaświadczenia wydane przez właściwego miejscowo wojewodę, potwierdzających prawo do rekompensaty w formie zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami RP na poczet ceny sprzedaży, a w przypadku spadkobierców osób wskazanych w zaświadczeniu lub decyzji – także postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku (względnie o dziale spadku) oraz dowody potwierdzające spełnienie wymogów określonych w art. 2 lub art. 3 ustawy z dnia 08.07.2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017, poz. 2097).

 

Krajowy Ośrodek nie będzie mógł zrealizować prawa do rekompensaty osobie, która zgodnie z treścią decyzji lub też z adnotacją zamieszczoną na decyzji lub zaświadczeniu wybrała jako formę rekompensaty świadczenie pieniężne.

 

Osoba uprawniona zwolniona z obowiązku wniesienia wadium w części, aby zostać dopuszczoną do przetargu zobowiązana jest wnieść pozostałą część wadium na ogólnych warunkach, określonych w ogłoszeniu.

 

Decyzja lub zaświadczenie przedłożone przez uczestnika przetargu, który wygrał przetarg pozostaje w dyspozycji KOWR do czasu zawarcia umowy sprzedaży lub uiszczenia kwoty równej wysokości nie wniesionego wadium w razie uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży. Zaświadczenie lub decyzja przedłożone przez uczestnika przetargu, który nie wygrał przetargu zostają zwrócone niezwłocznie po zamknięciu przetargu.

 

Wadium wniesione przez uczestnika przetargu, który wygrał przetarg, zgodnie z treścią § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasoby Własności Rolnej Skarbu Państwa i ich części składowych, warunków obniżenia ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz stawek szacunkowych gruntów (Dz. U. z 2021 r., poz. 2092) zalicza się na poczet ceny nabycia. Uczestnikom przetargu, którzy przetargu nie wygrali, zgodnie z § 9 ust. 3 w/w rozporządzenia wadium zwraca się na wskazany rachunek bankowy niezwłocznie po odstąpieniu od przeprowadzenia przetargu lub po zamknięciu przetargu.

 

Zgodnie z § 9 ust. 5 wymienionego wyżej rozporządzenia osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która nie uczestniczyła w przetargu na sprzedaż danej nieruchomości pomimo, że wniosła wadium – nie może uczestniczyć w kolejnych przetargach na sprzedaż tej nieruchomości.  

 

Wadium nie podlega zwrotowi: 

  • jeżeli żaden z uczestników przetargu nie zgłosi postąpienia ponad cenę wywoławczą,
  • uczestnikowi przetargu, który wygrał przetarg i uchyli się od zawarcia umowy,
  • uczestnikowi przetargu, jeżeli z przyczyn leżących po jego stronie, w szczególności niespełnienia wymagania określonego w art. 28a ust. 1 ustawy z dnia 19.10.1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, zawarcie umowy stało się niemożliwe.

 

  • TRYB ODWOŁAWCZY

Uczestnik przetargu może wnieść do Dyrektora Oddziału Terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w Gorzowie Wielkopolskim pisemne zastrzeżenia na czynności przetargowe w terminie 7 dni od dnia dokonania tych czynności.

 

Dyrektor Oddziału Terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa w Gorzowie Wielkopolskim rozpatruje powyższe w terminie 7 dni od dnia ich wniesienia. Rozstrzygnięcie doręcza się osobie, która wniosła zastrzeżenia i zamieszcza się je na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Uważa się, że rozstrzygnięcie zostało doręczone osobie, która wniosła zastrzeżenia, z dniem zamieszczenia rozstrzygnięcia na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Na podjęte przez Dyrektora Oddziału Terenowego KOWR rozstrzygnięcie, służy prawo wniesienia zastrzeżeń do Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, w terminie 7 dni od dnia doręczenia tego rozstrzygnięcia. Do obliczania terminów stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Do czasu wydania rozstrzygnięcia przez Dyrektora Oddziału Terenowego Krajowego Ośrodka w Gorzowie Wielkopolskim albo rozpatrzenia zastrzeżeń przez Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka albo upływu terminu na wniesienie tych zastrzeżeń, umowa sprzedaży nie może zostać zawarta.

 

  1. ZAWARCIE UMOWY SPRZEDAŻY

Nabywca nieruchomości przed zawarciem umowy sprzedaży zobowiązany będzie do złożenia oświadczenia o pochodzeniu środków finansowych na ten cel oraz, że nie zawarł umowy przedwstępnej na zbycie tej nieruchomości. Złożone oświadczenie podlega odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Osoba, która złożyła nieprawdziwe oświadczenie podlega odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego

 

oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywego oświadczenia.

 

Zgodnie z art. 28a ust. 1 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa sprzedaż nieruchomości rolnej może nastąpić, jeżeli w wyniku tej sprzedaży łączna powierzchnia użytków rolnych będąca własnością nabywcy nie przekroczy 300 ha oraz nabytych kiedykolwiek z Zasobu nie przekroczy 300 ha.

 

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa przysługuje prawo pierwokupu na rzecz Skarbu Państwa przy odsprzedaży nieruchomości przez nabywcę w okresie 5 lat, od dnia nabycia tej nieruchomości od KOWR.

 

Organizator przetargu przewiduje możliwość rozłożenia ceny sprzedaży na roczne lub półroczne raty, na warunkach określonych w art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, na okres nie dłuższy, niż 15 lat (licząc od pierwszej wpłaty), jeżeli przed zawarciem umowy sprzedaży nieruchomości nabywca nieruchomości wpłacił, co najmniej 10% jej ceny            i przedłożył zabezpieczenie spłaty kwoty należności rozłożonej na raty, w szczególności w przypadku nabywania nieruchomości w celu utworzenia albo powiększenia gospodarstwa rodzinnego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, jeżeli nabywca spełnia łącznie następujące warunki:

  • w przypadku nieruchomości rolnej w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz nieruchomości przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele związane z prowadzeniem gospodarki rolnej i leśnej wraz z częściami składowymi lub przynależnościami - zobowiąże się do utrzymywania nabywanej nieruchomości zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki w celu wykonywania na niej działalności rolniczej;
  • nie posiada zaległych zobowiązań finansowych wobec Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

Decyzję o rozłożeniu ceny sprzedaży na raty podejmuje organizator przetargu na podstawie pisemnego, umotywowanego wniosku osoby, która wygra przetarg, złożonego w terminie 7 dni od dnia przetargu.

Niespłacona część ceny sprzedaży podlega oprocentowaniu na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16.02.2012 r. w sprawie szczegółowych warunków rozkładania na raty należności z tytułu sprzedaży nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz wysokości oprocentowania rozłożonej na raty należności (Dz. U. z 2012 r., poz. 208). Rozłożona na raty należność z tytułu sprzedaży podlega oprocentowaniu do dnia jej zapłaty w wysokości stopy dyskontowej stanowiącej stopę bazową ogłoszoną w komunikacie Komisji Europejskiej powiększonej o 1 punkt procentowy.

Kandydat na nabywcę zobowiązany będzie do:

  • ustanowienia hipoteki na nabywanej nieruchomości w celu zabezpieczenia kwoty rozkładanej na raty wraz z oprocentowaniem, ewentualnymi odsetkami za okres opóźnienia i innymi kosztami na rzecz KOWR,
  • złożenia weksli in blanco wraz z deklaracją wekslową,
  • złożenia dodatkowych zabezpieczeń w wysokości równowartości jednej raty, powiększonej o oprocentowanie w wysokości stopy dyskontowej, liczone od części ceny sprzedaży rozkładanej na raty, za okres jednego roku.

W uzasadnionych przypadkach KOWR zastrzega sobie prawo żądania od kandydatów na nabywców dodatkowych zabezpieczeń w wysokości przewyższającej wysokość określoną w pkt 3. Dodatkowymi zabezpieczeniami mogą być zabezpieczenia przewidziane w art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 19.10.1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2329 ze zm. j.t.), KOWR może odstąpić od żądania dodatkowego zabezpieczenia w przypadku, gdy część ceny uiszczana przed zawarciem umowy  będzie równa lub wyższa niż 50% ceny sprzedaży. O wyborze formy i wielkości dodatkowego zabezpieczenia decyduje KOWR.

Kandydat na nabywcę ubiegający się o rozłożenie ceny sprzedaży na raty zobowiązany będzie udokumentować swoją sytuację finansową poprzez złożenie wymaganych dokumentów i informacji, w tym w szczególności:

  • w przypadku osoby fizycznej:
  1. oświadczenie dotyczące posiadanego majątku wraz z jego szacunkową wartością, a w przypadku gdy w skład majątku wchodzą nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub użytkowania wieczystego — numer księgi wieczystej, a w przypadku braku księgi wieczystej - numer zbioru dokumentów prowadzonego dla danej nieruchomości;
  2. oświadczenie o zaciągniętych zobowiązaniach bądź ich braku;
  3. oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami publicznoprawnymi;
  4. zaświadczenie o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej lub zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia ze stosunku pracy — w przypadku pozostawania w stosunku pracy;
  5. kopię ostatniej złożonej rocznej deklaracji podatkowej albo wydruk tej deklaracji, złożonej za pomocą środków komunikacji elektronicznej - w przypadku gdy nabywca jest obowiązany do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych;
  6. informację banku/banków prowadzącego rachunek o wysokości obrotów na rachunku - w przypadku posiadania rachunku bankowego;
  7. informację banku o wysokości zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek oraz terminowości ich spłat – w przypadku gdy nabywca jest kredytobiorcą lub pożyczkobiorcą;
  8. nakaz płatniczy podatku rolnego lub zaświadczenie o wielkości prowadzonego gospodarstwa rolnego z Urzędu Gminy.
  • w przypadku osoby prawnej:
  1. aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego;
  2. kopię sprawozdania finansowego z ostatnich trzech lat - w przypadku gdy nabywca nieruchomości był obowiązany do sporządzania sprawozdań finansowych;
  3. kopię ostatniej złożonej rocznej deklaracji podatkowej wspólników spółki albo wydruk tej deklaracji, złożonej za pomocą środków komunikacji elektronicznej - w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi;
  4. oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami publicznoprawnymi;
  5. informację banku (banków) prowadzącego rachunek o wysokości obrotów na rachunku (za okres ostatnich 12 miesięcy po stronie wpływów i po stronie wydatków);
  6. informację banku (banków) o wysokości zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek oraz terminowości ich spłat - w przypadku gdy nabywca jest kredytobiorcą lub pożyczkobiorcą.

 

Kandydat na nabywcę nieruchomości, oprócz dokumentów, o których mowa powyżej, w zależności od formy zabezpieczenia spłaty kwoty należności składa odpowiednio:

  1. oświadczenie o zobowiązaniu się do ustanowienia hipoteki na nieruchomości stanowiącej zabezpieczenie należności, a po dokonaniu wpisu hipoteki - odpis księgi wieczystej potwierdzający ustanowienie hipoteki na nieruchomości stanowiącej zabezpieczenie należności, a w przypadku nieruchomości zabudowanych - również umowę ubezpieczenia budynków od ognia i innych zdarzeń losowych oraz umowę cesji praw z polisy ubezpieczeniowej, odnawianej każdego roku;
  2. umowę gwarancji bankowej nieodwołalnej i bezwarunkowej lub promesę banku udzielenia takiej gwarancji;
  3. umowę poręczenia oraz dokumenty dotyczące sytuacji finansowej poręczyciela, przy czym gdy poręczycielem jest osoba fizyczna - dodatkowo zgodę małżonka na udzielenie poręczenia w przypadku braku rozdzielności majątkowej;
  4. weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową;
  5. weksel własny poręczony wraz z deklaracją wekslową oraz dokumenty dotyczące sytuacji finansowej poręczyciela, przy czym gdy poręczycielem jest osoba fizyczna - dodatkowo zgodę małżonka na udzielenie poręczenia w przypadku braku rozdzielności majątkowej;
  6. umowę przewłaszczenia na zabezpieczenie oraz polisę ubezpieczeniową przewłaszczanego majątku wraz z cesją praw z niej wynikających, odnawianą każdego roku, a w przypadku braku polisy ubezpieczeniowej - wycenę przewłaszczanego majątku dokonaną przez rzeczoznawcę majątkowego lub ubezpieczyciela, przy czym gdy przewłaszczającym jest osoba fizyczna — dodatkowo zgodę małżonka na przewłaszczenie w przypadku braku rozdzielności majątkowej;
  7. umowę zastawu rejestrowego, a po dokonaniu wpisu zastawu do rejestru zastawów - odpis z rejestru zastawów;
  8. zaświadczenie o blokadzie środków pieniężnych na rachunku bankowym oraz pełnomocnictwo dla Krajowego

Ośrodka Wsparcia Rolnictwa do dysponowania zablokowaną kwotą środków pieniężnych;

  1. pełnomocnictwo do dysponowania rachunkiem bankowym;
  2. umowę ustanowienia kaucji;
  3. umowę o przelew wierzytelności;
  4. umowę o przystąpieniu do długu oraz dokumenty dotyczące sytuacji finansowej osoby przystępującej do długu, przy czym gdy osobą przystępującą do długu jest osoba fizyczna - dodatkowo zgodę małżonka na przystąpienie do długu w przypadku braku rozdzielności majątkowej.

 

Wiarygodność kandydata na nabywcę, proponowane formy dodatkowego zabezpieczenia oraz spełnienie pozostałych warunków rozłożenia należności na raty, w tym dotyczących wysokości oprocentowania, podlegać będą ocenie KOWR. W przypadku nie złożenia w terminie określonym przez KOWR dokumentów dotyczących wiarygodności oraz dodatkowego zabezpieczenia, jak również w przypadku braku wiarygodności kandydata na nabywcę, a także negatywnej oceny zaproponowanej formy zabezpieczenia, kandydat na nabywcę zobowiązany będzie do zapłaty ceny sprzedaży w pełnej wysokości przed zawarciem umowy sprzedaży.

W przypadku zakupu nieruchomości na raty nabywca nieruchomości zobowiązany będzie do:

  • ustanowienia hipoteki na nabywanej nieruchomości w celu zabezpieczenia kwoty rozkładanej na raty wraz z oprocentowaniem, ewentualnymi odsetkami i innymi kosztami na rzecz KOWR,
  • złożenia weksli in blanco wraz z deklaracją wekslową,
  • Nieprzenoszenia własności nieruchomości nabytej z Zasobu przez okres 15 lat od dnia nabycia nieruchomości oraz do prowadzenia działalności rolniczej na niej w tym okresie, a w przypadku osób fizycznych do osobistego prowadzenia tej działalności;
  • Nieustanawiania w okresie, o którym mowa w pkt. 1 hipoteki na nieruchomości nabytej z Zasobu na rzecz innych podmiotów niż KOWR;
  • Zapłaty kwoty w wysokości 40% ceny sprzedaży w przypadku:
    1. niedotrzymania przez nabywcę nieruchomości któregokolwiek z zobowiązań, o których mowa w pkt. 1

i 2, albo

  1. złożenia nieprawdziwego oświadczenia, o którym mowa w art. 29b ust. 1. ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa;
  • Poinformowania w okresie, o którym mowa w pkt. 1, o zamiarze zbycia nabytej nieruchomości, w przypadku gdy KOWR nie przysługuje prawo pierwokupu albo zachodzi przypadek, o którym mowa w 4 ust. 4 UKUR.

 

Postanowienia pkt 3 nie stosuje się w następujących przypadkach:

  1. Przeniesienia własności nieruchomości nabytej z Zasobu:
    1. na rzecz zstępnego, wstępnego, przysposobionego lub przysposabiającego, a w przypadku ich braku

- krewnego w linii bocznej albo,

  1. za pisemną zgodą KOWR.
  2. Udzielenia pisemnej zgody przez KOWR na ustanowienie hipoteki na nieruchomości nabytej z Zasobu.

 

Nabywca zobowiązany będzie do złożenia oświadczenia o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 5 kpc, co do zapłaty kwoty 40% w przypadku:

  1. przeniesienia własności nieruchomości nabytej z Zasobu przed upływem 15 lat od dnia nabycia nieruchomości,
  2. ustanowienia bez zgody KOWR hipoteki na nieruchomości nabytej z Zasobu WRSP na rzecz innych podmiotów niż KOWR,
  3. złożenia nieprawdziwego oświadczenia, o którym mowa w art. 29b ust.1 ww. ustawy, a dotyczącego pochodzenia środków finansowych na zakup nieruchomości oraz braku zawarcia umowy przedwstępnej na zbycie nabywanej nieruchomości,
  4. a w przypadku osób fizycznych - zaprzestania osobistego prowadzenia gospodarstwa przed upływem 15 lat od dnia nabycia nieruchomości.

 

Nabywca odnośnie wykonania zobowiązania, co do zapłaty rozłożonej na raty ceny sprzedaży lub poszczególnych rat wraz z oprocentowaniem i odsetkami obowiązany jest poddać się w umowie sprzedaży rygorowi egzekucji w myśl art. 777 § 1 pkt. 5 kpc.

Jeżeli nieruchomość zostanie zbyta (pod jakimkolwiek tytułem) w całości lub części przed zapłaceniem całej należności z tytułu jej sprzedaży, KOWR może żądać zapłaty całej niespłaconej należności w wyznaczonym przez nią terminie.

Zgodnie z art. 30 ust. 4 cytowanej wyżej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa cenę sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków obniża się nie więcej niż o 50%. Warunkiem skorzystania ze wskazanej możliwości jest zobowiązanie Kupującego do dokonania na tej nieruchomości,            w terminie określonym  w umowie sprzedaży, nie dłuższym jednakże niż 5 lat od dnia jej zawarcia, nakładów            w wysokości co najmniej uzyskanego obniżenia ceny sprzedaży tej nieruchomości. Ponadto zgodnie z § 25 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia MRiRW z dnia 30.04.2012 r. w sprawie szczegółowego trybu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i ich części składowych, warunków obniżenia ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz stawek szacunkowych gruntów, cena sprzedaży nieruchomości wpisanej            do rejestru zabytków obniżona będzie, o ile Kupujący oprócz złożenia zobowiązania, o którym mowa wyżej:  - zobowiąże się do przedłożenia najpóźniej w terminie 14 dni po upływie terminu wyznaczonego w umowie sprzedaży na dokonanie nakładów na tej nieruchomości:

  1. dokumentów określających zakres rzeczowy i wartość poniesionych nakładów na realizację zaleceń organów ochrony zabytków w wysokości nie niższej niż kwota wynikająca z tej obniżki,
  2. zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, że zakres rzeczowy nakładów wykonany został przez Kupującego w ramach realizacji zaleceń organów ochrony zabytków dotyczącej nabytej nieruchomości zabytkowej;

- przedłoży na rzecz Krajowego Ośrodka zabezpieczenie ewentualnego roszczenia o zwrot kwoty obniżenia, przy czym suma zabezpieczenia nie może być niższa od kwoty obniżenia.

 

Obniżenie ceny sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków stanowi pomoc de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (obowiązującego do 31.12.2023 r., zgodnie z art. 7 ust. 4 przywołanego rozporządzenia „po upływie okresu stosowania niniejszego rozporządzenia wszelkie programy pomocy de minimis spełniające warunki określone w tym rozporządzeniu pozostają objęte niniejszym rozporządzeniem przez kolejne sześć miesięcy” - aktualnie trwają prace przeglądowe zasad udzielania pomocy publicznej w ramach nowej perspektywy). Jeżeli nabywca nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków nie dokona na tej nieruchomości nakładów w wysokości co najmniej uzyskanego obniżenia ceny jej sprzedaży w terminie nie dłuższym niż 5 lat od dnia zawarcia umowy sprzedaży, jest on obowiązany w terminie 30 dni, od dnia upływu tego terminu, zapłacić na rzecz Krajowego Ośrodka określoną w umowie kwotę, o którą została obniżona cena sprzedaży tej nieruchomości.

Jeżeli nabywca nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków nie zapłaci w ww. terminie kwoty, o którą została obniżona cena sprzedaży tej nieruchomości – Krajowemu Ośrodkowi przysługują ustawowe odsetki za okres liczony od pierwszego dnia po upływie terminu zapłaty do dnia zapłaty.

 

  1. ZASTRZEŻENIA ORGANIZATORA PRZETARGU
  • Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa jako organizator przetargu, zastrzega sobie prawo do odstąpienia od przeprowadzenia przetargu do chwili jego rozpoczęcia bez podania przyczyny;
  • Data podpisania protokołu z przetargu jest datą zamknięcia przetargu;
  • Cena sprzedaży podlega zapłacie nie później niż w dniu zawarcia umowy sprzedaży. Wyklucza się płatność jakimikolwiek wierzytelnościami;
  • Termin i miejsce zawarcia umowy zostaną ustalone z kandydatem na nabywcę nieruchomości po przeprowadzeniu skutecznego przetargu. Uczestnik przetargu, który go wygrał o dacie zawarcia umowy poinformowany zostanie pisemnie. Nie zawarcie umowy w wyznaczonym terminie traktowane będzie jak uchylenie się od zawarcia umowy i zgodnie z cytowanym wyżej art. 29 ust. 3g pkt 2 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa - wpłacone wadium nie będzie podlegało zwrotowi;
  • Wszelkie koszty związane z zawarciem umowy sprzedaży, w szczególności pobierane tytułem taksy notarialnej oraz opłaty sądowej, ponosi Nabywający.
  1. INFORMACJE DODATKOWE
    • Oględzin nieruchomości można dokonać od poniedziałku do piątku każdego tygodnia, w godzinach od 9:00 do 14:00, po wcześniejszym uzgodnieniu z OT KOWR w Gorzowie Wielkopolskim Filia w Zielonej Górze, Chemiczna 2A, 65-713 Zielona Góra, tel. 68 506 52 52.
    • Dodatkowe informacje dotyczące nieruchomości oraz warunków sprzedaży (w tym postanowień projektu umowy sprzedaży, które nie podlegają ustaleniu w trybie przetargu) można uzyskać, telefonicznie pod numerem telefonu: 68 506 52 52 lub drogą elektroniczną pisząc na adres: karpinska@kowr.gov.pl.
    • W siedzibie OT KOWR w Gorzowie Wielkopolskim Filii w Zielonej Górze, ul. Chemiczna 2A, 65-713 Zielona Góra, można również zapoznać się ze zbiorem dokumentów dotyczących nieruchomości.
  • INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

W związku z realizacją zadań wynikających z ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, w tym sprzedaży nieruchomości, co związane jest z pozyskiwaniem danych osobowych, uprzejmie informujemy, że:

  • Administratorem danych osobowych, czyli podmiotem decydującym o celach i środkach przetwarzania danych osobowych zawartych we wszelkich dokumentach złożonych w odpowiedzi na niniejsze ogłoszenie (dane oferenta) i pozostałych dokumentach wymaganych do zawarcie umowy po rozstrzygnięciu przetargu (dane dzierżawcy) jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (zwany dalej KOWR) z siedzibą w Warszawie (01-207) przy ul. Karolkowej 30.
  • W KOWR wyznaczono Inspektora Ochrony Danych Osobowych, z którym może się Pani/Pan skontaktować w sprawach ochrony i przetwarzania swoich danych osobowych pod adresem e-mail: iodo@kowr.gov.pl lub pisemnie na adres naszej siedziby, wskazany w pkt 1.
  • Jako Administrator, w celu przeprowadzania kwalifikacji i udziału w przetargu oraz w celu ewentualnego zawarcia umowy dzierżawy, jej realizacji, dokonywania rozliczeń, windykacji należności i zawarcia innych umów w związku z realizacją tej umowy, a także w celach związanych z obowiązkiem ewidencji korespondencji kierowanej z/do KOWR i w celu obowiązku archiwizacji dokumentacji, będziemy przetwarzać dane osobowe zawarte we wszelkich dokumentach złożonych w odpowiedzi na niniejsze ogłoszenie oraz pozostałych dokumentach wymaganych do zawarcie umowy po rozstrzygnięciu przetargu, w związku z realizacją postępowania na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2022 poz. 2329 ze zm. j.t) i aktów wykonawczych do niej wydanych, co stanowi o zgodnym z prawem przetwarzaniu danych osobowych w oparciu o przesłanki legalności, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b i lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1) dalej jako RODO.
  • Dane osobowe zawarte we wszelkich dokumentach złożonych w odpowiedzi na niniejsze ogłoszenie i pozostałych dokumentach wymaganych do zawarcie umowy po rozstrzygnięciu przetargu będą przetwarzane przez okres przewidziany przepisami prawa, w tym przez okres przechowywania dokumentacji określony w przepisach powszechnych i uregulowaniach wewnętrznych KOWR w zakresie archiwizacji dokumentów oraz okres przedawnienia roszczeń przysługujących KOWR i w stosunku do niego.
  • Dane osobowe mogą być udostępniane innym podmiotom, jeżeli obowiązek taki będzie wynikać z przepisów prawa.

Do danych ww. oferentów i dzierżawcy mogą też mieć dostęp podmioty przetwarzające dane w naszym imieniu, np. podmioty świadczące pomoc prawną, usługi informatyczne, usługi niszczenia dokumentów, archiwizacji, jak również inni administratorzy danych osobowych przetwarzający dane we własnym imieniu, np. podmioty prowadzące działalność pocztową lub kurierską.

  • Zgodnie z RODO, każdej osobie, której dane przetwarzamy w celach określonych powyżej przysługuje:
    1. prawo dostępu do swoich danych osobowych oraz otrzymania ich kopii;
    2. prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych osobowych;
    3. ograniczenia przetwarzania danych osobowych.

Zgodnie z RODO, każdej osobie, której dane przetwarzamy przysługuje prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Zgodnie z RODO osobom, których dane przetwarzamy w wyżej określonych celach nie przysługuje:

  1. w związku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usunięcia danych osobowych;
  2. prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO;
  3. na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdyż podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  • Podanie przez oferentów danych ma charakter dobrowolny, ale jest niezbędne do udziału w przetargu i zawarcia umowy po jego rozstrzygnięciu, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2022 poz. 2329 ze zm. j.t) i aktów wykonawczych do niej wydanych.
  • KOWR nie będzie podejmował decyzji wobec osób, których dane przetwarza w sposób zautomatyzowany, w tym decyzji będących wynikiem profilowania. KOWR nie przewiduje przekazywania danych osobowych do państwa trzeciego (tj. państwa, które nie należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego obejmującego Unię Europejską, Norwegię, Liechtenstein i Islandię), ani do organizacji międzynarodowych.
  • Pani/Pana dane w zakresie danych identyfikacyjnych i danych kontaktowych zawarte w kwestionariuszu, będą przetwarzane przez Administratora w celu potwierdzenia Pani/Pana tożsamości w przypadku przeprowadzania przetargów z użyciem środków komunikacji elektronicznej oraz w celach związanych z nawiązaniem z Panią/Panem kontaktu w sprawach dotyczących organizacji i przeprowadzenia przetargu w tej formie oraz w celu kontaktu w sprawach związanych z ewentualnym zawarciem umowy dzierżawy/sprzedaży.
  • W przypadku przeprowadzania przetargów z użyciem środków komunikacji elektronicznej przetwarzanie i rozpowszechnianie przez Administratora wizerunków uczestników przetargu jest niezbędne do przeprowadzania przetargu w tej formie i jest zgodne z prawem w oparciu o przesłanki legalności ich przetwarzania, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b, c i e RODO ponieważ jest niezbędne do wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na KOWR w związku z wykonywaniem zadań realizowanych w interesie publicznym a także w związku z podjęciem przez Panią/Pana działań przed ewentualnym zawarciem umowy dzierżawy/sprzedaży.

Niniejsze ogłoszenie podlega opublikowaniu na okres co najmniej 14 dni przed dniem rozpoczęcia przetargu tj.

od 19.02.2024 r. do 08.03.2024 r. na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa oraz w siedzibie:

  1. Oddziału Terenowego KOWR w Gorzowie Wielkopolskim Filii w Zielonej Górze
  2. Sekcji Zamiejscowej KOWR w Lubsku
  3. Urzędu Gminy w Trzebielu
  4. Sołectwa w Dębince
  5. Lubuskiej Izby Rolniczej
  6. na stronie www.nieruchomoscikowr.gov.pl

Mapa

Inne archiwalne oferty w tym rejonie

Archiwalna oferta

Przetarg na dzierżawę gruntów rolnych [7,55 ha]
lubuskie
7.5529 ha
11672 PLN

Archiwalna oferta

Przetarg na dzierżawę nieruchomości [usługi]
lubuskie
0.0966 ha
8990 PLN

Archiwalna oferta

Przetarg na dzierżawę nieruchomości [pawilon]
lubuskie
0.0197 ha
4925 PLN

Archiwalna oferta

Przetarg na dzierżawę nieruchomości [magazyn]
lubuskie
0.0159 ha
775 PLN

Archiwalna oferta

Przetarg na dzierżawę nieruchomości [usługi]
lubuskie
0.2201 ha
925 PLN

Archiwalna oferta

Przetarg na dzierżawę jeziora
lubuskie
7.5600 ha
3388 PLN

Archiwalna oferta

Przetarg na dzierżawę gruntu [stacja bazowa]
lubuskie
0.0050 ha
1000 PLN

Archiwalna oferta

Przetarg na dzierżawę gruntu [elektryki]
lubuskie
0.0003 ha
150 PLN